AmnestyMagasinet: Krev at Shell rydder opp

I høst reiser Amnesty International på turné. Målet er å besøke så mange Shell-stasjoner som mulig – og markere at det er på tide moderselskapet rydder opp i Nigeria.
Publisert: 23. okt 2009, kl. 13:03 | Sist oppdatert: 28. okt 2009, kl. 12:58

– Det er over 500 Shell-stasjoner i Norge. Vi trenger din hjelp for å nå ut til så mange som mulig, sier generalsekretær John Peder Egenæs.
Han tjuvstartet turnéen på sin «nærstasjon» på Nordstrand i Oslo. Iført gummistøvler, kjeledress og munnbind, og «bevæpnet» med kost og skrubb.
– Vi retter søkelyset mot næringslivets samfunnsansvar i den første storaksjonen i fattigdomskampanjen. Siden ett av fokusområdene er oljeindustrien, og Norge er en oljenasjon, er det naturlig å starte her, forteller John Peder.

Formålet med Shell-aksjonen i høst er ikke bare å vekke forbrukerne. Amnesty International vil også få med seg de ansatte i Norske Shell på laget.
– Vi håper alle de 1.500 menneskene som arbeider i den norske delen av selskapet vil ta opp stafettpinnen og kreve at ledelsen i moderselskapet skjerper seg. Flere tiår med oljesøl, helseskader, tap av jordbruksmark og livsgrunnlag er nok. Shell forårsaker uforståelige ­menne­skerettighetsbrudd – og skjuler seg bak Nigerias manglende evne til å regulere oljeindustrien. Amnesty-rapporten om Shells gjøren og laden i Nigeria er skremmende og skamfull lesning. Skjerp dere! Rydd opp, oppfordrer Egenæs.

Bli med – på en Shell-stasjon nær deg.
– Det tar ikke mer enn et par timer av din tid å bli med og presse et av verdens største oljeselskaper til å stanse menneskerettighetsbruddene, påpeker Egenæs.

Turnélisten
Turnéen starter 29. oktober – med aksjoner på Shell-stasjoner i Stavanger, Trondheim, Bergen, Tromsø og Oslo – og vil fortsette til midten av desember. Aksjonen er høstens ­høyde­punkt. Målet er å samle så mange underskrifter som mulig – mot Shell internasjonalt og Shell i Nigeria. Alle som er med på aksjonen får en spesialdesignet T-skjorte som viser turnélista for Shell-aksjoner i Norge.

Her kan du melde deg på:
Hos din regionsleder
Nett: Amnesty.no
Blogg: Ytringsfrihet.amnesty.no
Twitter: @Amnesty_Norge
Ta kontakt. Vi hjelper deg å komme i gang.