Idil Eser, generalsekretær i Amnesty Tyrkia. Foto: Amnesty International.
Tyrkia:

Løslat AI Tyrkias generalsekretær!

Generalsekretær i Amnesty Tyrkia, Idil Eser, er arrestert og etterforsket for å være med i en væpnet terrororganisasjon. Krev at tyrkiske myndigheter løslate Eser og de ni andre arresterte.
Skrevet av: Cecilie Willetts
PUBLISERT: 6. juli 2017, KL. 22:07 -
SIST OPPDATERT: 24. juli 2017, KL. 10:56
På formiddagen onsdag 5. juli ble ti menneskerettighetsforkjempere arrestert på et hotell i Büyükada i Istanbul. Blant de arresterte var Amnesty Tyrkias generalsekretær, Idil Eser. De deltok alle på et workshop i menneskerettigheter da de ble arrestert.

Uten kontakt med omverden
I 28 timer var det ingen som visste hvor de befant seg. De ble holdt avskjermet fra all kontakt med omverden. Ingen fikk ringe familiene sine eller kontakte advokater. Dette er et klart brudd på tyrkisk lov som definerer 24 timer som et maksimum for slik avskjerming.

Mistenkt for medlemskap i terrororganisasjon
Etterhvert som alle fikk tilgang på advokater ble det kjent at alle avhøres mistenkt for å være "medlemmer av en væpnet terrororganisasjon". Dette er grunnløse anklager.

Også styreleder er arrestert
Arrestasjonen av Idil Eser skjer kun en måned etter at styreleder i Amnesty Tyrkia, Taner Kılıç, ble arrestert og fengslet. Dessverre skjer slike angrep på menneskerettighetsforkjempere stadig oftere i Tyrkia nå, i et klima der ytrings- og forsamlingsfriheten stadig settes til side.

Tusenvis av personer fengslet
Etter kuppforsøket mot regjeringen 15. juli i fjor erklærte president Erdoğan unntakstilstand i Tyrkia 20. juli 2016. I kjølvannet av dette foregår det en heksejakt på personer myndighetene oppfatter som meningsmotstandere. Mange frivillige organisasjoner har blitt tvunget til å stenge, og journalister og menneskerettighetsforkjempere arresteres. Minst 47 000 personer har blitt fengslet, og over 100 000 offentlig ansatte har mistet jobben, inkludert lærere, politi, militære offiserer, doktorer, akademikere, dommere og advokater. Mange stemples som terrorister.

Amnesty krever at:
  • Tyrkiske myndigheter umiddelbart og uten betingelser løslater Idil Eser og de ni andre som er arrestert.
Dette kan DU gjøre:
  • Signer aksjonen!
  • Fortell de du kjenner om aksjonen! Del den gjerne på Facebook og Twitter.
  • Skriv ut underskriftslisten og heng den opp på skolen eller på jobben!
  • Tvitre gjerne følgende melding til tyrkiske myndigheter:
.@RT_Erdogan must free @amnesty Turkey's Director, Idil Eser, and 9 others now. Defending human rights is NOT a crime http://bit.ly/2tYCZVw

Signaturene sendes til Tyrkias justisminister, Abdulhamit Gül.
Del saken
Minister of Justice
Mr Abdulhamit Gül
Ministry of Justice
Adalet Bakanlığı
06659 Ankara
Turkey
E-post:
Fax:
Dear Minister,

I am appalled to hear about the detention of Amnesty Turkey's director Idil Eser, making her the second Amnesty International Turkey leader to be arrested within the space of a month.

On the morning of 5 July 2017, police arrested Idil Eser along with 9 other human rights defenders, who were simply attending a workshop in Istanbul.

For more than 28 hours the authorities refused to say where they were being held and they were not allowed to inform a family member of their detention, in violation of Turkish law, or have access to lawyers, which they should have been granted after 24 hours.

They were doing nothing wrong. Some are being questioned on suspicion of “membership of an armed terrorist organisation”, a baseless and ridiculous accusation.

It has not escaped the world’s notice that this kind of attack on Human Rights Defenders is becoming more frequent in Turkey.

I urge Turkish authorities to immediately and unconditionally release all ten detainees and drop all charges against; Idil Eser, İlknur Üstün, Günal Kurşun, Nalan Erkem, Nejat Taştan, Özlem Dalkıran, Şeyhmuz Özbekli, Veli Acu, Peter Steudtner and Ali Gharavi.

Yours Sincerely,
Andre Aksjoner