Opp mot 7000 politi og sikkerhetsvakter beskyttet Kiev Pride-deltakerne i 2016. Foto: Amnesty International
Ukraina:

Myndighetene må beskytte Kiev Pride!

Amnesty krever at ukrainske myndigheter beskytter deltagerne i Kiev Pride 2017.
Skrevet av: Cecilie Willetts
PUBLISERT: 11. mai 2017, KL. 16:55 -
SIST OPPDATERT: 19. juni 2017, KL. 12:18
Årets største markering mot diskriminering og for rettighetene til lesbiske, homofile, bifile, trans- og intersexpersoner (LHBTI) i Ukraina, Kiev Pride, går av stabelen 18. juni 2017. Selv om fjorårets Pride stort sett gikk fredelig for seg, er det ingen selvfølge at sikkerheten til Pride-deltagerne blir like godt ivaretatt under årets arrangement. Tidligere har arrangement ved flere anledninger blitt utsatt for angrep.

Vold og trusler

Det er stor sosial og politisk uro i Ukraina. Diskriminering på bakgrunn av seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk er fortsatt svært vanlig, og får dessverre ofte voldelige utslag. Så langt i år har det vært flere tilfeller av trusler og vold mot personer basert på deres seksuelle orientering eller kjønnsidentitet. Tidligere i år kastet blant annet en ukjent gjerningsperson grønn maling på en av arrangørene til Kiev Pride da hun gikk med regnbueflagg i 8. mars-toget for å markere Den internasjonale kvinnedagen. Samme dag ble også en ansatt i AmnestyInternational Ukraina angrepet og slått i hodet av en aktivist fra det høyreekstreme miljøet. Også dette i forbindelse med 8. mai-toget.

Pride stadig under angrep

Kiev Pride har blitt møtt med til dels ekstreme trusler, og har ikke alltid fått nødvendig støtte fra myndighetene. Kiev Pride ble forsøkt arrangert for første gang i 2012, men måtte avlyses etter alvorlige trusler fra høyreekstreme grupper. Året etter ble Kiev Pride for første gang gjennomført som planlagt, men de rundt 100 deltagerne ble møtt av 500 aggresive motdemonstranter. I 2014 avlyste politiet arrangementet i siste liten fordi de hevdet at de ikke kunne garantere for sikkerheten til deltagerne

Flere skadet i 2015

I 2015 ble Kiev Pride igjen gjennomført som planlagt, men til tross for at det var minst 1500 politi- og sikkerhetsstyrker til stede ble rundt 10 personer skadet da de ble angrepet av voldelige motdemonstranter. Også i fjor ble sikkerheten under Kiev Pride godt ivaretatt med omfattende politiberedsskap, og mange tusen politi- og sikkerhetsstyrker i gatene. Det er viktig at myndighetene også i år tar ansvar for at Kiev Pride 2017 kan gjennomføres på fredelig vis.

Amnesty International krever at ukrainske myndigheter:
  • Sikrer at LHBTI-aktivister og andre deltakere i Kiev Pride 2017 får bruke sin rett til ytrings- og forsamlingsfrihet.
  • Iverksetter nødvendige tiltak for å garantere sikkerheten til deltakerne under Kiev Pride 18. juni 2017.
  • Respekterer og beskytter rettighetene til alle mennesker i Ukraina, inkludert LHBTI-personers rett til beskyttelse mot diskriminering, og til ytrings- og forsamlingsfrihet.
Det DU kan gjøre:
  • Signér aksjonen.
  • Del aksjonen på sosiale medier.
  • Skriv ut underskriftslisten og hjelp oss med å samle underskrifter.
Signaturene sendes til ordføreren i Kiev Vitaliy Klitscho

Del saken

Mayor of Kyiv
Vitaliy Klitschko
The City Mayor of Kyiv
26 Khreshatyk street
01044 Kyiv Ukraine

E-post:
Fax:
+380 44 202-76-41
Dear Vitaliy Volodymyrovych!

With all due respect I appeal to you with a call for your support for the March of Equality in Kyiv which will take place in June 2017.

I welcome the unprecedented safety measures that were taken by your administration in collaboration with the National Police of Ukraine to protect the participants of the March of Equality in 2016. However, over the last year LGBTIQ activists across Ukraine have continued to be threatened and attacked by radical groups. There remains an acute need for police protection for the participants of the march in order to guarantee their safety from potential violence by counter-demonstrators.

I draw your attention to the Constitution of Ukraine and the European Convention on Human Rights the state must guarantee and protect the right of every citizen for peaceful assembly and freedom of expression, regardless of sexual orientation and gender identity or any other characteristics.

Considering the above, I am kindly asking you to:
  • Express public support for the March of Equality in Kyiv this year;
  • Do everything possible, within your authority, to ensure that participants of the March of Equality can exercise their right to peaceful assembly and, in particular, receive adequate police protection;
  • Promote and protect the rights of everyone to freedom of expression and freedom of assembly, without discrimination;
  • Condemn the use of hate speech and any possible incitement to violence or calls to ban the March of Equality;

Yours sincerely,
Andre Aksjoner