Nonhle Mbuthuma. Foto: Amnesty International
Sør-Afrika:

Trues på livet i kampen mot gruveselskap

Nonhle Mbuthuma kjemper mot et gruveselskap for å forsvare sine og lokalsamfunnets rettigheter til land og naturressurser. På grunn av sin modige kamp har hun blitt utsatt for trusler, trakassering og drapsforsøk. Krev at hun får nødvendig beskyttelse!
Skrevet av: Camilla Klungland Ousdal
PUBLISERT: 10. oktober 2018, KL. 16:25 -
SIST OPPDATERT: 12. oktober 2018, KL. 14:58
I Amadiba i Sør-Afrika står omtrent 5000 mennesker i fare for å miste hjem og landområder fordi det australske gruveselskapet Mineral Commodities (MRC) ønsker å utvinne titan i området. Hvis MRC får tillatelse til å starte gruvedriften, vil disse menneskene miste livsgrunnlaget sitt. Det er også stor bekymring knyttet til forurensningen gruvedriften vil føre med seg.

Midt i kampen mot MRC står bonden Nonhle. Hun er gift, har et lite barn, og dyrker søtpoteter og løk til familien sin. Hun er også en menneskerettighetsforkjemper som sloss for å beholde livsgrunnlaget for menneskene i Amadiba.

Utsatt for drapsforsøk
I 2007 var Nonhle med på å grunnlegge Amadiba Crisis Committee (ACC), en organisasjon for beboere av Amadiba som ønsker å forhindre gruvedriften. Som talsperson for ACC er hun svært synlig i offentligheten med sin motstand mot gruven. Dette har ført til at hun har blitt utsatt for trusler og trakassering. Hun har også blitt utsatt for et drapsforsøk. En anonym telefonsamtale advarte henne mot å spise maten hun hadde fått fra slektninger, fordi den var forgiftet.

På drapsliste
I mars 2016 ble lederen i ACC, Sikhosiphi "Bazooka" Radebe, skutt og drept av ukjente gjerningsmenn. Skytingen skjedde kort tid etter at han fikk vite fra en anonym kilde at navnet hans stod på en drapsliste. På samme liste stod også Nonhle sitt navn.

Tilbakeholdne med etterforskningen
Myndighetene i Sør-Afrika har vært tilbakeholdne med å etterforske trakasseringen av Nonhle og andre i lokalsamfunnet som har opplevd det samme.

På tross av trusler, trakassering og drapsforsøk, fortsetter Nonhle kampen for å forsvare rettighetene til lokalsamfunnet. Bli med og krev at mydnighetene gir henne nødvendig beskyttelse!

Amnesty International krever at :
  • sørafrikanske myndigheter garanterer for sikkerheten til Nonhle og andre menneskerettighetsforkjempere, og sørger for at de er beskyttet mot trakassering og trusler.
  • myndighetene umiddelbart setter i gang etterforskning av trakasseringer og trusler mot Nonhle, og sørger for at de ansvarlige, og de som er ansvarlige for drapet på Sikhosiphi Radebe, stilles for retten i en rettferdig rettssak.
Signaturene sendes til presidenten i Sør-Afrika, ​Cyril Ramaphosa.

Støtt Nonhle ved å dele følgende meldinger på Twitter:
  • Help protect #Nonhle. Ask @CyrilRamaphosa to ensure her safety. #W4R18
  • #HumanRightsDefenders like #Nonhle face daily intimidation. Help us #KeepHerSafe #W4R18
Vil du skrive et solidaritetsbrev til Nonhle?
Det kan du sende til denne adressen:

Amnesty i Norge
Att: Nonhle Mbuthuma
PB 702 Sentrum
0106 Oslo.
Del saken
Cyril Ramaphosa
President of the Republic of South Africa
Union Buildings
Private Bag X1000
Pretoria, South Africa

Dear President,

I urge you and your government to protect Nonhle Mbuthuma, Amadiba community leader in the Eastern Cape. She is a peaceful human rights defender standing up for her community to protect the land they rely on.

Furthermore, I ask you to conduct a full and proper investigations into the harassment and intimidation targeted at Nonhle Mbuthuma and other activists as they stand up against the actions of the mining company Transworld Energy and Mineral Resources (TEM).

Yours sincerely,

Andre Aksjoner