Bilde
AKSJON

Russland: Redaktør i livsfare etter trusler

Aksjonen er avsluttet

Journalist og sjefredaktør Gregory Shvedov er i livsfare etter å ha mottatt trusler fra lederen for den tsjetsjenske nasjonalforsamlingen. Signer aksjonen, og krev at myndighetene sikrer ham nødvendig beskyttelse mot trakassering og vold.
Publisert: 16. Jan 2017, kl. 13:14 | Sist oppdatert: 28. Feb 2020, kl. 11:30
Dette har skjedd:
Lederen av den tsjetsjenske nasjonalforsamlingen, Magomed Daudov, publiserte den 6. januar et bilde av en hund med knute på tungen, på sin Instagram-konto. I bildeteksten navngir han hunden som "Shved", og viser til Gregory Shvedov, og skriver at han bør få tungen sin skåret ned til normal størrelse og få fjernet tennene.

Gregory Shvedov er sjefredaktør i, og en av grunnleggerne av, nyhetsbyrået Caucasian Knot. Byrået skriver om hverdagen til mennesker som lever i det konfliktfylte Kaukasus-området. Journalister som jobber for Caucasian Knot blir jevnlig utsatt for trusler, trakassering og vold i forbindelse med sitt arbeid, særlig for å rapportere om menneskerettighetsbrudd i Nord-Kaukasus.

Magomed Daudov er en nær medarbeider av Tsjetsjenias president Ramzan Kadyrov, og Instagram-bildet er en direkte trussel mot Gregory Shvedov, selv om den den tsjetsjenske statsadministrasjonen benekter dette.

Flere forsvinninger og drap
Journalister og menneskerettighetsforkjempere som rapporterer om menneskerettighetsbrudd i Tsjetsjenia blir ofte møtt med trusler og vold. Flere er også blitt drept, blant dem Natalja Estemirova og Anna Politkovskaja.

Natalja Estemirova var en av Caucasian Knots bidragsytere, før hun ble bortført og drept i Tsjetsjenia i juli 2009. Anna Politkovskaja, som også rapporterte om forholdene i Tsjetsjenia, ble skutt og drept utenfor sitt hjem i Moskva i oktober 2006. Begge hadde i forkant mottatt trusler fra representanter for tsjetsjenske myndigheter på grunn av sitt arbeid, men truslene ble ikke etterforsket.

Gregory Shvedov har henvendt seg til påtalemyndighetenes etterforskningskomité og bedt dem etterforske trusselen han har mottatt.

Amnesty Internasjonal krever at:
  • Russiske myndigheter gjennomfører en rask, effektiv og upartisk gransking av truslene mot Gregory Shvedov som brudd på artikkel 144 i den russiske straffeloven.
  • Russiske myndigheter fordømmer truslene fremsatt av Magomed Daudov, og sikrer at Gregory Shvedov blir  beskyttet mot trakassering og vold.
  • Russiske myndigheter respekterer de internasjonale forpliktelsene som følger av Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen, og garanterer ytringsfriheten og beskytter journalister mot trusler og drap.
Det DU kan gjøre:
  • Signer aksjonen!
  • Del aksjonen på sosiale medier og oppfordre venner og bekjente til å skrive under!
  • Skriv ut underskriftslisten og hjelp oss med å samle underskrifter!
Signaturene sendes til lederen for påtalemyndighetenes etterforskningskomité Aleksandr Ivanovich Bastrykin.

FØLGENDE MENNESKERETTIGHETER BLIR BRUTT I DENNE SAKEN:
  • Artikkel 3: Enhver har rett til liv, frihet og personlig sikkerhet.
  • Artikkel 19: Enhver har rett til menings- og ytringsfrihet. Denne rett omfatter frihet til å hevde meninger uten innblanding og til å søke, motta og meddele opplysninger og ideer gjennom ethvert meddelelsesmiddel og uten hensyn til landegrenser.

Oppdateringer

24.03.2017:
Vi avslutter nå aksjonen for Gregory Shvedov. Amnesty har gitt uttrykk for sine krav til myndighetene i landet, og vil fortsette å følge saken tett. Eventuelle utviklinger i saken vil bli oppdatert her. Tusen takk til alle som har signert!

27.01.2017

I dag har vi sendt 15 055 signaturer til lederen for påtalemyndighetenes etterforskningskomité, Aleksandr Ivanovich Bastrykin. Tusen takk til alle som har signert!

Caucasian Knot
Nyhetsbyrået ble opprettet i 2001 av menneskerettighetsorganisasjonen Memorial, og er en av svært få kilder til objektiv informasjon når det gjelder overgrep og menneskerettighetssituasjonen i Sør-Russland. Caucasian Knot har en engelsk nettside.

Journalister lever i livsfare
Ifølge den uavhengig og ideell organisasjon JPC (Committee to Protect Journalists) som arbeider for pressefrihet, har 56 journalister blitt drept i Russland siden 1992.

Norsk journalist angrepet
Den 9. mars 2016 ble medlemmer av menneskerettighetsorganisasjonen JMG (Joint Mobile Group) angrepet av en gruppe væpnede maskerte menn mens de var på reise fra Nord-Ossetia til Tsjetsjenia. Med i bilen var seks journalister fra russiske, norske (Øystein Windstad fra avisen Ny Tid) og svenske medier. De maskerte mennene mistenkes å være lokale polititjenestemenn. To timer senere ble kontoret til JMG Ingusjetia ransaket av en mobb, og 16. mars ble JMGs leder, Igor Kalyapin, bedt om å forlate et hotell i den tsjetsjenske hovedstaden Groznyi for deretter å bli angrepet av en sint mobb. Ingen av disse hendelsene ble etterforsket.

Drapet på Anna Politkovskaja:
Den russiske journalisten, forfatteren og menneskerettighetsforkjemperen Anna Politkovskaja ble funnet skutt og drept 7. oktober 2006 utenfor sitt hjem i Moskva. Amnesty International har grunn til å tro at drapet på Politkovskaja har sammenheng med hennes kritiske journalistikk omkring russiske styrkers fremferd blant annet i Tsjetsjenia.

BLI MED Å SAMLE UNDERSKRIFTER!
​Print ut underskriftslisten og ta den med på jobb eller skolen!

Les mer på amnesty.no

Chairman of the Investigation Committee

Aleksandr Ivanovich Bastrykin

Investigation Committee of the Russian Federation

Tekhnicheskii pereulok, dom 2

105005 Moscow

Russian Federation

Dear Chairman of the Investigation Committee

I am deeply concerned about the situation faced by Grigory Shvedov, co-founder and Editor-in-chief of one of the most authoritative news resources dedicated to the Caucasus region, Caucasian Knot.

On 6 January, Magomed Daudov, speaker of the Chechen parliament and one of the most powerful Chechen officials, directed thinly veiled threats at Grigory Shvedov through publishing a picture of a dog on his Instagram account with a knotted tongue signed “‘Caucasian Knot?”. In the caption he names the dog “Shved” and says that instead of “doing his useful job” he “practices in fights between dogs of other breeds” and has a “particular weakness for Caucasian sheepdogs”. He suggested that “Shved” should have his tongue cut to a normal size, and his teeth removed. All though the press secretary of the Chechen administration has denied that there were any threats in the post, this must be viewed as a serious threat towards Grigory Shvedov.

Journalists who report on the situation in Chechnya regularly face threats, harassment and physical violence in connection with their work. Some, like Anna Politkovskaya and Natalya Estemirova, have lost their lives. In particular journalists covering human rights situation in the North Caucasus are at risk.

I urge you to conduct a prompt, effective and impartial investigation into the threats made to Grigory Shvedov, which is a crime under Article 144 of the Criminal Code of the Russian Federation and to condemn in the strongest manner the threats posted by Magomed Daudov and ensure that Grigory Shvedov is protected from any possible physical attacks.

Futher more I urge Russian authoreties to recognise that as a party to the European Convention on Human Rights the Russian authorities have an obligation to guarantee freedom of expression and protect journalists from threats and attacks.

Thank you for your attention to this serious matter.

Sincerely,