Bildet er fra konserten med gruppen Mashrou Leila, i Kairo 22. september 2017, der det ble viftet med et regnbueflagg. Foto: DPA/PA Images
Egypt:

Stans arrestasjonene i Egypt!

Siden september er minst 102 personer arrestert fordi de støtter opp om rettighetene til lesbiske, homofile, bifile og transpersoner i Egypt. Minst fem av dem er utsatt for tortur. Krev at forfølgelsen stanser!
Skrevet av: Cecilie Willetts
PUBLISERT: 27. oktober 2017, KL. 14:41 -
SIST OPPDATERT: 9. mai 2018, KL. 16:12
Arrestasjonene startet etter at det ble vist et regnbueflagg på en konsert i Kairo 22. september med det libanesiske bandet Mashrou' Leila. Bandets vokalist Hamed Sinno er selv åpent homofil.

Få dager etter konserten annonserte påtalemyndighetene en granskning av «oppfordringer til usedelighet» og «oppfordringer til homoseksualitet», og beordret sikkerhetstjenestene å etterforske flaggvisningen på konserten.

Dette ble starten på en organiserte forfølgelse av alle som støtter rettighetene til lesbiske, homofile, bifile og transpersoner (LHBT) i Egypt.

En bølge av arrestasjoner

Sikkerhetstjenesten har så langt arrestert minst 102 personer, inkludert i hvert fall én kvinne. Sikkerhetstjenestene har blant annet brukt online dating-applikasjoner for å lokalisere og arrestere personer på grunn av deres faktiske eller antatte seksuelle orientering. De aller fleste av de arresterte har ikke hatt noe med hendelsen på konserten å gjøre.

Flere utsatt for analundersøkelse

Minst fem av de arresterte har blitt utsatt for såkalte ’analundersøkelser’, angivelig for å avgjøre om de er homofile.Undersøkelsene er blitt utført av det rettsmedisinske instituttet som sorterer under Justisdepartementet.

Slike undersøkelser er medisinsk ubrukelige, og har dermed ingen annen hensikt enn å ydmyke og skade ikke bare den enkelte som utsettes for overgrepet, men alle som støtter opp om LHBT-personers rettigheter. FNs Spesialrapportør mot tortur betegner slike undersøkelser som en form for tortur.

Dømt til fengselsstraff

Tiltalepunktene mot de fengslede dreier seg om å ha flagget med regnbueflagg under konserten, å ha "oppfordret til seksuelle avvik og uanstendighet", og å tilhøre forbudte organisasjoner inkludert LHBT-organisasjoner. Alle de fengslede risikerer opp til 12 års fengsel.

Hittil er 49 personer dømt til mellom ett og seks års fengsel.

Strengere lovforslag til behandling

​Samtidig er det fremmet et nytt lovforslag for det egyptiske parlamentet som vil kriminalisere seksuelle relasjoner mellom personer av samme kjønn. Lovforslaget har en strafferamme på inntil 15 års fengsel, og skal snart stemmes over. Lovforslaget er foreløpig signert av 67 medlemmer av parlamentet. Dersom lovforslaget blir vedtatt av parlamentet vil den bli sendt til president Abdel Fattah al-Sisi for signering. Forslaget inkluderer en klausul som vil pålegge myndighetene å offentliggjøre navnene til personer som blir dømt etter denne loven, i minst to riksdekkende aviser

Amnesty krever at egyptiske myndigheter:
  • stanser arrestasjoner av personer som støtter rettighetene til lesbiske, homofile, bifile og transpersoner;
  • sørger for at alle personer som allerede er arrestert og fengslet for sin antatte eller faktiske seksuelle orientering, kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk løslates middelbart og betingelsesløst;.
  • stanser bruken av analundersøkelse og andre former for tortur, og iverksetter en snarlig og uavhengig etterforskning av torturen som allerede har funnet sted;
  • avviser det nye lovforslaget om kriminalisering seksuelle relasjoner mellom personer av samme kjønn.
Det DU kan gjøre:
  • Signer aksjonen!
  • Del aksjonen på sosiale medier og oppfordre venner og bekjente til å skrive under!
  • Skriv ut underskriftslisten og hjelp oss med å samle underskrifter! ​
Signaturene sendes til innenriksministeren i Egypt, Magdy Abdel Ghaffar.

Del saken
Magdy Abdel Ghaffar
Ministry of Interior
Fifth Settlement
New Cairo
Egypt
E-post:
Fax:

Dear Minister,

I am writing to you to express my deep concern about the situation of at least 102 people who have been detained by Egyptian security forces following the display of the rainbow flag at a concert in Cairo on 22 September.

At least 55 of the detained people face charges that include “habitual debauchery,” “inciting debauchery”, and “promoting sexual deviance”. Two have received the additional charge of "belonging to a banned group”. These charges can carry prison sentences of up to 15 years under the penal code and under the law on prostitution.

The authorities have carried out at least five forced anal examinations of those arrested, which contravene the absolute prohibition of torture and other cruel, inhuman or degrading treatment under international law.

Anyone who is detained solely because of their peaceful support to the human rights of lesbian, gay, bisexual or transgender persons, or because of his or her real or perceived sexual orientation, gender identity or gender expression, is a prisoner of conscience.

I urge Egyptian authorities to;
  • Immediately and unconditionally release all those detained on the basis of their real or perceived sexual orientation, drop all charges against them, and quash the sentences of those already convicted;
  • Immediately end all forced anal examinations on detainees that are used to investigate charges related to real or perceived sexual orientation, as they amount to torture and other ill-treatment, and order a prompt, impartial, and effective investigation into the examinations that have already taken place and bring those responsible to justice;
  • Reject the new bill criminalising “homosexuality” and any legislation which fails to recognise and protect the rights of everyone, regardless of their real or perceived sexual orientation or gender identity, to freedom of expression and assembly, freedom from discrimination, privacy, and equality before the law.

Thank you for your attention to this serious matter.

Sincerely,
Andre Aksjoner