Bilde
AKSJON

Miljøaktivist fengslet i Sotsji: Fengslet for å banne på busstopp

Aksjonen er avsluttet

Mijøaktivisten Yevgeniy Vitishko er dømt til 15 dager i administrativ forvaring – for banning på offentlig sted.

Publisert: 4. Feb 2014, kl. 12:41 | Sist oppdatert: 28. Feb 2020, kl. 11:30
Yevgeniy Vitishko er en kjent miljøaktivist fra organisasjonen Environment Watch for North Caucasus som lenge har kritisert myndighetene i Russland for miljøskadene medført av byggingen av OL-anleggene i Sotsji. Sammen med medlemmer av organisasjonen har han aktivt protestert mot avskoging, ulovlige konstruksjoner og inngjerdinger av vernet skog i Krasnodar området der vinterlekene skal finne sted.

Mandag 3. februar, 4 dager før OL starter, ble Vitishko dømt til 15 dagers administrativ forvaring for «pøbelvirksomhet» - fordi han angivelig skal ha bannet på et busstopp.

- Vitishko er et klassisk eksempel på hvordan myndighetene har forsøkt å kvele enhver form for kritikk før lekene i Sotsji. Amnety anser ham som en samvittighetsfange, sier generalsekretær i Amnesty Norge, John Peder Egenæs.

På grunn av en dom fra 2012 i forbindelse med en tidligere miljøprotest, har Vitishko restriksjoner på hvor han kan reise. På mandag ba ham myndighetene om å få reise til Sotsji, men ble umiddelbart arrestert. Han ble først anklaget for tyveri, før dommen ble endret til pøbelvirksomhet. Amnesty har tidligere engasjert seg i saken til Vitishko, da dommen fra 2012 ble ansett for å ha vært et resultat av en urettferdig rettsak.

- Amnesty er svært bekymret for hva som kommer til å skje med aktivister som Vitishko og resten av sivilsamfunnet etter OL, når det internasjonale fokuset forsvinner, sier Egenæs.

Amnesty International:
  • Krever at russiske myndigheter dropper «pøbel»-anklagen og løslater Yevgeniy Vitishko umiddelbart
  • Krever at aktoratet starter en vurdering av lovligheten ved 2012-dommen mot Yevgeniy Vitishko

Hva kan du gjøre:
  • Signér aksjonen!
  • Arranger din egen enmannsdemonstrasjon! Ta bilde av deg selv med en plakat med "Free Vitishko" og del det på sosiale medier med hashtagen #freevitishko
  • Fortelle alle du kjenner om saken!
  • Bruk hashtagen #freevitishko og del den på Facebook og Twitter
  • Skriv ut underskriftslisten og ta den med på skolen eller arbeidsplassen og få andre til å signere aksjonen!

Amnesty sender signaturene og enmannsdemobildene til russiske myndighter i februar.

BLI MED Å SAMLE UNDERSKRIFTER!
Print ut underskriftsliste og ta den med på jobb eller skole!

Arranger din egen enmannsdemonstrasjon!
Amnesty oppfordrer aktivister til å arrangere enmannsdemonstrasjoner. Alle oppfordres til å ta et bilde av seg selv med en plakat med "Free Vitishko" og sende det til Amnesty slik at det kan deles og sendes til russiske myndigheter. Bildene må også gjerne legges ut i sosiale medier med hashtagen #freevitishko.

Se flere enmannsdemoer på Amnestys Facebookside

Bakgrunn:
Yevgeniy Vitishko ble arrestert i november 2011 for å ha påført skader på et gjerde oppført i en vernet skog i området rundt Sotsj, i Krasnodarregionen i Russland. Vitishko og andre aktivister hevdet at oppføringen av gjerdet var ulovlig og var tilstede for å dokumentere ødeleggelsene da de ble arrestert.

Rettsaken ble ikke rettferdig gjennomført da retten ikke tok hensyn til ulovligheten ved det oppførte gjerdet og undersøkte ikke skadene det hadde medført. Dette ledet til dommen på 3 år som Vitishko er nødt til å sone dersom ikke anken godkjennes. Det er blitt rapportert at anken skal opp i retten 12. februar 2014 og Vitishko risikerer å bli fengslet for miljøaktivisme.

Oppdateringer

23.12.2015
Vi har fått gode nyheter! I går ble Vitishko løslatt. Les mer om løslatelsen her.

12.02.2014
Den regionale domstolen i Krasnodar dømte i dag Vitishko til tre år i arbeidsleir.

Les mer på amnesty.no

Prosecutor General

Yurii Ya. Chaika

15 A, Bolshaia Dmitrovka Street

125993 Moscow

Russian Federation
Dear Prosecutor-General,

Please allow me to express my concern about the case of Yevgeniy Vitishko who was arrested on the charges of 'petty hooliganism' and was sentenced to 15 days of administrative detention.
I ask you to drop the charges of 'petty hooliganism' against Yevgeniy Vitishko and immediately release him. I also call on you to stop the persecution of civil society activists, including members of Environmental Watch for North Caucasus.
Thank you for your attention.

Yours sincerely,