AKTIV I AMNESTY
Vi oppnår resultater når vi er mange som tar urettferdighet personlig.
Det er ulike aksjonsmuligheter i Amnesty. Her gjelder det bare å finne din form.
Er du en med mange jern i ilden som vil klemme inn litt menneskerettighetsarbeid når du har ett minutt til overs eller er du en som vil troppe opp på rådhuset for å kjempe for din sak?

Scroll deg gjennom aktivismepaletten vår og velg det som passer for deg.

SMS-AKTIVIST

– for deg som kan handle raskt

SMS-AKTIVIST

For deg som handler raskt

Du ble Usain Bolt
Du er raskere enn lynet og sulten på suksess. Du vil også gi andre mulighet til å følge drømmene sine.

SMS-AKTIVIST

Hver dag mottar Amnesty meldinger om grove brudd på menneskerettighetene der det kreves øyeblikkelig handling. Som SMS-aktivist kan du være med på å stoppe henrettelser og avverge tortur og forsvinninger. Gjennom SMS-nettverket kan vi på kort tid samle tusenvis av underskrifter og legge press på de som har makt til å stoppe overgrepet.

Du mottar 3 aksjoner i måneden, og betaler 10 kr for hver mottatte aksjon. Du signerer aksjonene ved å svare APPELL <ditt navn> til 2160.

STABEIS

– for deg som ikke gir opp

STABEIS

For deg som aldri gir opp

Du ble Malala Yousafzai
Du snakker makta midt i mot og gir deg ikke før du har fått det som du vil.

STABEIS

Noen saker lar seg ikke løse raskt. For å få folk ut av fengsel, omgjøre en dødsstraff eller få ansvarlige dømt, kreves det ofte arbeid over tid.

Det er ulike måter du kan engasjere deg på for et enkeltmenneske. Du kan samle underskrifter, skrive solidaritetskort eller leserinnlegg, invitere til debatt og informasjonsmøter og påvirke lokale politikere.

For at vi skal kunne holde deg oppdatert på de utvalgte sakene og gi deg informasjon om andre relevante aktiviteter, ønsker vi at du registrerer deg her.

Digital agent

– for deg som vil bruke nettverket ditt

DIGITAL AGENT

For deg som vil bruke nettverket ditt

Du ble Edward Snowden
Internett er din arena! Det er her du sier i fra. Du elsker å se at dine hjertesaker sprer seg som ild i tørt gress.

DIGITAL AGENT

Mange tenker kanskje ikke på deling av saker på Facebook som viktig menneskerettighetsarbeid, men det er få ting som er så effektivt som spredning i sosiale medier. Du trenger ikke spesiell kunnskap eller stort nettverk, bare lyst til å dele aksjoner og bilder, blogge eller delta i twitteraksjoner og nettdebatter.

Bli med på innsiden av vårt digitale aksjonsarbeid. Få informasjonen først og vær med på å påvirke hvordan vi skal nå ut til flest mulig. Du velger selv hvor mye du vil gjøre.

Ildsjel

– for deg som kan gjøre en ekstra innsats

ILDSJEL

For deg som kan gjøre en ekstra innsats

Du ble Banksy
Du er lidenskapelig engasjert og bruker det du kan og den du er til å sette dagsorden.

ILDSJEL

Har du energi og lyst til å sette av litt ekstra tid til arbeid med kampanjer og aksjonsarbeid i en periode? Eller har du spesielle ferdigheter som du kan bidra med, som filmkunnskap, undervisning, kulturarbeid, prosjektledelse eller annet?

Det er til enhver tid mange ivrige mennesker med ulik bakgrunn tilknyttet Amnesty rundt om i landet. Gjør egne prosjekter eller bli en del av en engasjert gjeng som brenner for menneskerettighetene. Fem regionkontor i Norge kan være til god støtte for deg som vil være superaktivist.

Registrer deg og få informasjon om kampanjer, foredragskorps, enkeltaksjoner og invitasjoner til lokale arrangementer.

Gruppemedlem

– for deg som er sosial

GRUPPEMEDLEM

For deg som er sosial
Du ble John Lennon
Du er en inspirator som spiller de rundt deg gode. Du får med mange til å jobbe for dine visjoner om en bedre verden.

GRUPPEMEDLEM

I en gruppe kan du jobbe sammen med andre engasjerte aktivister. Dere velger selv om dere vil konsentrere dere om et tema, en individsak eller et annet prosjekt. Mulighetene er mange. Hva dere gjør er opp til hvem dere er og hva dere har lyst til.

Som Amnesty-medlem kan du bli med i eller etablere en ny gruppe. Ta del i en over 50 år lang tradisjon – bli med i en Amnesty-gruppe!

Fint om du informere om alder, bosted og særlige interesser.