To år siden Raif ble pisket

9. januar 2015 fikk den saudiarabiske bloggeren Raif Badawi de 50 første piskeslagene av en dom på 1000.
Publisert: 6. Jan 2017, kl. 11:29 | Sist oppdatert: 14. Mar 2017, kl. 12:04
Til våren har Raif sittet fem år i fengsel. Amnesty-aktivister over hele verden vil fortsette å demonstrere høylydt foran saudiske ambassader for å kreve at Raif og de andre samvittighetsfangene i landet løslates.

- Dessverre har ikke Raif det bra. Han er nedstemt og sliter med helsen. Han begynner å miste håpet om noen gang å bli løslatt. Vi må fortsette å stå sammen for å holde motet hans oppe og gi ham håp igjen, sier Ensaf Haider, Raif Badawis kone, til Amnesty.

Trosset kulden

7. mai 2014 ble Badawi dømt til 1000 piskeslag for å ha opprettet en nettside for liberal og sosial debatt, og for å ha krenket islam. Han skulle i utgangspunktet piskes med en ukes mellomrom, men internasjonal oppmerksomhet har gjort at han ikke har blitt pisket siden den første gangen 9. januar 2015. Siden da har Amnesty arrangert jevnlige demonstrasjoner utenfor den saudiarabiske ambassaden i Oslo - hver uke i 2015 og hver første fredag i måneden i 2016.

Fredag 6. januar møtte et titalls demonstranter opp i vinterkulden for å sende en hilsen til Raif og familien. Norsk PEN har også engasjert seg sterkt i Raifs sak, og styremedlem Dag Larsen holdt appell i forbindelse med toårsmarkeringen.

- Friheten til innbyggerne i enhver stat er avhengig av stemmer som tør å si det som det er, som tør å sette tankene fri til deling med andre. Tanker, meninger og kunnskap som kommer fra en til alle. Det er kraften i denne bevegelsen som skremmer despoter," sa Larsen. Han fortsatte med å si at despotene vet at tanker ikke er frie før alle har rett til å dele dem, og at det er avgjørende for dem å stilne de enkelte stemmene. Derfor er det så viktig for alle som støtter den frie tanken og den frimodige ytringen å støtte den ene stemmen. Og stanse despotene, sa Larsen.

I tillegg overleverte Frogner Venstre, på vegne av Amnesty, 1375 nye signaturer for aksjonen «Stans piskingen av Raif Badawi!». Tidligere er det levert tilsammen over 105.000 signaturer i forbindelse med ulike aksjoner for Raif Badawi.

Amnesty filmet også en solidaritetshilsen til kona Ensaf Haidar, og denne filmen vil vi legge ut her og i sosiale medier når den er klar.

Hør podkast: Hva skal vi gjøre med Saudi-Arabia

Fengsler kritikere

Dessverre er han bare én av mange som forfølges for å ta i bruk sin ytringsfrihet i Saudi-Arabia. Flere titalls samvittighetsfanger soner lange fengselsstraffer fordi de har tatt til orde for reformer og respekt for menneskerettighetene. Blant dem er Raifs advokat, Waleed Abu al-Khair. Han soner en dom på 15 år for å ha deltatt i fredelige demonstrasjoner.

Amnesty fortsetter derfor å stå utenfor ambassaden hver første fredag i måneden for å kreve at Raif, Waleed og alle de andre samvittighetsfangene i Saudi Arabia løslates.

Krev stans av forfølgelsen av mennesker som bruker sin ytrings- og forsamlingsfrihet i Saudi-Arabia, og signer aksjonen her