​Landsmøteuttalelse 2014: Økt innsats for de syriske flyktningene

Stilt overfor verdens største humanitære krise etter andre verdenskrig, opplever Syrias naboland at Norge og Europa er lite villige til å dele ansvaret med å ta imot flere flyktninger.
Publisert: 26. okt 2014, kl. 11:56 | Sist oppdatert: 26. Jan 2015, kl. 13:30
FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR) har bønnfalt Europa om å ta imot minst 100 000 syriske flyktninger i 2015-16.

Flyktningmottakene i nabolandene kneler. I Libanon er hver tredje innbygger en flyktning fra Syria. I Jordan finner vi verdens nest største flyktningleir med mer enn 140.000 syriske flyktninger. I Tyrkia er det mer enn 1,5 millioner.

Stadig flere flyktninger krysser Middelhavet i synkeferdige holker, fordi de trygge og lovlige veiene til Europa er stengt. Fram til september i år er mer enn 2500 mennesker druknet eller savnet i Middelhavet. Sannsynligvis er tallet høyere.

Før året er omme vil tre millioner mennesker ha flyktet fra Syria. Nærmere 97% av disse befinner seg i Syrias naboland, mindre enn 4% kommer til Europa.

Sverige og Tyskland tar alene imot mer enn halvparten av de som kommer til Europa. Fram til august i år hadde 20 000 syrere fått oppholdstillatelse i Sverige. I tillegg tar Sverige også imot 1200 overføringsflyktninger. Til Norge har det til sammenligning kun kommet 1 862 syriske asylsøkere siden 2011, og regjeringen har besluttet å ta imot 1000 syriske overføringsflyktninger.

Der Sverige ber befolkningen åpne sine hjerter for folk på flukt, avviser norske myndigheter syke syrere med begrunnelsen at kommunene og helsevesenet mangler kapasitet.

Det som mangler, er politisk vilje til å ta imot mennesker som trenger den beskyttelsen og hjelpen vi kan gi dem.

Norge har tidligere vist at vi kan når vi vil. Under krigen på Balkan fikk 13.000 bosniere midlertidig beskyttelse på kollektivt grunnlag.

Amnesty International Norges landsmøte 2014 oppfordrer Regjeringen til å ta imot minst 5000 syriske overføringsflyktninger, og i tilleg la et betydelig antall syrere få midlertidig beskyttelse i Norge, og stanse Dublin-returer av syriske flyktninger.