1,1 mill underskrifter for Snowden

Fredag leverte Benåd Snowden-kampanjen mer enn én million underskrifter til USAs avtroppende president Barack Obama.

Publisert: 18. Jan 2017, kl. 14:47 | Sist oppdatert: 9. Mar 2017, kl. 09:38
Totalt 1.101.252 personer har skrevet under på at tidligere etterretningsagent Edward Snowden må løslates for sine avsløringer om USAs globale og ulovlige masseovervåkning. 30 801 av disse signaturene ble samlet inn av Amnesty International i Norge.

I dag lever Snowden i eksil i Russland fordi han med rette frykter en urettferdig rettergang i USA. President Obama har nå bare noen få dager på seg til å gjøre det rette og benåde Snowden før han forlater det hvite hus den 20. januar.

Riktig side

- Folk fra hele verden har stått sammen for at vise sin støtte til Edward Snowden og takke for at han beskyttet deres menneskerettigheter. Edward Snowden er en helt, ikke en forræder. Det er dypt urettferdig at han fortsatt lever i uvisshet mange år etter at han startet denne viktige debatten om overvåking og privatliv. Han fortjener bedre enn et liv i eksil, sier Amnestys internasjonale generalsekretær, Salil Shetty. Han egger til:

- Ved å benåde Snowden vil Obama plassere seg på riktig side av historien og vise at han står på samme side som de som kjemper for det rette.

Store støttespillere

"Pardon Snowden"-kampanjen har fått støtte fra en rekke fremtredende jurister, teknologer, kunstnere og kjendiser. Blant disse er for eksempel Steve Wozniak som startet Apple sammen med Steve Jobs.

- Da internett kom trodde vi først det ville være som et fyrtårn for frihet, deling og læring. Edward Snowden har vist oss at internett faktisk blir brukt av regjeringer og virksomheter til å overvåke oss og invadere privatlivet vårt. Snowden ofret hele livet sitt for å forsvare oss mot ulovlig spionasje, derfor er han en helt som fortjener å bli benådet, uttalte Steve Wozniak.

Pentagon Papers-varsleren Daniel Ellsberg, som er kjent for å ha informert om USAs engasjement i Vietnam, oppfordrer også Obama om å anerkjenne Snowden.

- Det er ingen i denne verden jeg identifiserer meg tettere med enn med Edward Snowden. Han så noe farlig, ulovlig og grunnlovsstridig politikk som fundamentalt truet vårt demokrati, og i stedet for å vende seg bort, ofret han alt for å stoppe dem. President Obama bør anerkjenne hans tapperhet og tillate ham å komme hjem.

Brevet

Underskriftene ble overrakt president Obama sammen med et brev. Her sto det blant annet:

«Du sa i 2014 at debatten Snowden startet vil gjøre oss sterkere. Du fikk rett. Vi er overbevist om at Edward Snowden vil bli husket som en helt og en av historiens viktigste informanter. En presidents benådning av Snowden vil være en modig bekreftelse på borgernes rett til å holde regjeringer ansvarlige når de misbruker makten.»

Les hele brevet her

Les mer på amnesty.no