El Salvadors totale abortforbud: 50 års fengsel for spontanabort

Totalforbudet mot abort i El Salvador fører til at mange kvinner og jenter dør som følge av farlige aborter, mens andre fengsles i flere tiår.
Publisert: 24. sep 2014, kl. 14:37 | Sist oppdatert: 26. nov 2019, kl. 09:37
Skyhøye fengselsstraffer, et stort antall tenåringsfødsler og høy mødredødelighet som følge av abortkomplikasjoner. Listen over de alvorlige konsekvensene av El Salvadors absolutte forbud mot abort er lang.

Fengsles for spontanabort

Mellom januar 2000 og april 2011 ble 129 kvinner tiltalt etter å ha opplevd spontanabort, eller foretatt provosert abort. Av disse ble 23 funnet skyldig og dømt.

En av disse kvinnene er María Teresa Rivera, som i juli 2012 ble siktet og funnet skyldig i drap etter en ufrivillig spontanabort. Rivera visste ikke selv at hun var gravid da hun ble funnet blødende på baderomsgulvet av sin svigermor, og hastet til sykehuset. På tross av svak bevisføring, ble Rivera dømt til 40 år i fengsel. Riveras sønn, som var 5 år da hun spontanaborterte, vil være 45 år når hun slipper ut av fengselet.

Maria er ikke et unikt tilfelle. Flere kvinner i El Salvador som har hatt ufrivillige spontanaborter har blitt fengslet i flere tiår. Dersom de blir siktet for drap, ligger strafferammen på 50 år. Også dem som velger å frivillig avbryte svangerskapet sitt, risikerer svært strenge fengselsstraffer. Det viser Amnesty Internationals nye rapport, On the brink of death: Violence against women and the abortion ban in El Salvador.

- Dreper kvinner og jenter

El Salvador har en av verdens strengeste lover mot abort. Det totale abortforbudet i El Salvador tvinger alle gravide til å fullføre svangerskapet uavhengig av omstendighetene, med massive fysiske og mentale konsekvenser for mange. Mange tar farlige og ulovlige aborter under uhygieniske forhold, ofte med døden som følge, viser rapporten.

Generalsekretær i Amnesty International Norge, John Peder Egenæs, mener det absolutte forbudet mot abort dreper kvinner og jenter i El Salvador som en direkte konsekvens.

- Myndighetene i El Salvador spiller russisk rulett med kvinners liv og helse. Kriminaliseringen av abort bidrar til at kvinner som opplever abortkomplikasjoner vegrer seg for å søke helsehjelp, og fører til at flere dør av slike komplikasjoner.

Ifølge myndighetene i ble det gjennomført 19.290 ulovlige aborter i El Salvador mellom 2005 og 2008. I 2011 anslo WHO at 11 prosent av kvinnene som tok ulovlig abort døde som et resultat av inngrepet.

- Kvinner tyr til farlige og ulovlige aborter der trygg og lovlig abort ikke er mulig. Amnesty anslår at det reelle omfanget er mye høyere, sier Egenæs.

Selv ikke når en graviditet truer kvinnens liv eller helse, eller når graviditene er et resultat av voldtekt eller incest, har legene mulighet til å avbryte graviditeten. Helsepersonell risikerer mellom seks og tolv års fengsel dersom de medvirker til en abort.

Tiåring tvunget til å fullføre svangerskap

Heller ikke barn er unntatt fra loven, selv om graviditeten er et resultat av voldtekt.

En lege i El Salvador som behandlet en ti år gammel jente utsatt for voldtekt forteller om grusomhetene:
- Det var ufattelig vanskelig. Hun spurte bare etter fargestifter, og det knuste våre hjerter at vi ikke kunne gjøre noe for henne. Hun er bare en liten jente. Hun forstod ikke engang at hun var gravid, fortalte han til Amnesty International.

Tiåringen ble tvunget til å fullføre svangerskapet.

- Kan sidestilles med tortur

Egenæs mener unge jenter som er gravide etter voldtekt og incest traumatiseres ytterligere når de må gjennomleve en graviditet som stadig påminner dem om overgrepet.

- Det er hjerteskjærende at verken en ni-åring som er gravid etter omfattende overgrep eller en trettenåring som er blitt gravid etter gjengvoldtekt får muligheten til å avbryte graviditeten, sier Egenæs.

- Den fysiske og psykiske påkjenningen disse jentene utsettes for kan sidestilles med tortur. FNs komité mot tortur har gjentatte ganger uttrykt at et totalforbud mot abort er i strid med det absolutte forbudet mot tortur og mishandling.

El Salvador har den høyeste graden av tenåringsgraviditeter i Latin-Amerika.

- Halvparten av tenåringene uttrykker at graviditeten ikke er ønsket. Når unge gravide kvinner mellom 10 og 19 år dør er årsaken i 57 prosent av tilfellene selvmord. Også dette må ses i sammenheng med en manglende tilgang på abort, mener Egenæs.

Åtte fakta om abortforbudet i El Salvador:
  1. Kvinner og jenter som blir funnet skyldig i å fullføre en abort kan bli tildelt en fengselsstraff på to til åtte år. Helsearbeidere som bistår skjulte aborter risikerer opp til 12 år i fengsel.
  2. Kvinner som spontanaborterer risikerer å bli siktet for drap, med en strafferamme på opp til 50 år.
  3. El Salvadors forbud mot abort kom i 1998.
  4. I fjor ble 16 kvinner siktet for å ha abortert, hvor seks av dem var under 17 år.
  5. Mer en fjerdedel av skjulte aborter mellom 2005 og 2008 ble gjennomført av jenter under 18 år.
  6. Vanlige abortmetoder blant dem som velger å trosse forbudet er svelging av rottegift og andre giftstoff, stikking av skarpe gjenstander inn i livmorhalsen, og bruk av medisiner mot magesår.
  7. El Salvador har den høyeste graden av tenåringsgraviditeter i Latin-Amerika.
  8. En avisundersøkelse i 2013 avslørte at 74 prosent av innbyggerne i El Salvador mente at abort var berettiget når det er risiko for kvinnens liv.

(Kilde: Rapporten On the brink of death: Violence against women and the abortion ban in El Salvador)