Region Øst: Aktivistworkshop med Aayat

Studentgruppene i Region Øst inviterer til spennende aktivistworkshop og samtale med den bahrainske menneskerettighetsaktivisten Aayat Alqormozi.

Publisert: 13. Jan 2017, kl. 13:39 | Sist oppdatert: 18. Jan 2017, kl. 13:56
Aayat Alqormozi er en bahrainsk kvinne som under den arabiske våren i 2011 offentlig fremførte regimekritiske dikt. Like etter ble hun fengslet og torturert, og fikk en fengselsdom på ett år. I tillegg ble hun utvist fra universitetet hvor hun studerte til å bli lærer. Etter internasjonalt press, blant annet fra Amnesty International, ble Alqormozi løslatt i juli samme år.

Alqormozi, omtalt som studentenes og kvinnenes stemme under de sosiale protestene i Bahrain, lot seg likevel ikke stilne. Hun fortsatte å kjempe for ytringsfrihet i Bahrain. Onsdag 8. februar får vi besøk av henne på Amnesty-kontoret i Oslo.

I forbindelse med Aayat Alqormozis besøk arrangerer Amnestys studentgrupper i Region Øst en workshop hvor deltakerne vil planlegge og gjennomføre en aksjon med fokus på ytringsfrihet og Midtøsten. Workshopen er åpen for alle Amnesty-aktivister, og andre som er interessert i å engasjere seg i Amnesty.

Dato: Onsdag 8. februar
Tid: 17:00 - 20:00
Sted: Amnestys kontorer i Oslo, Grensen 3

Amnestys politiske rådgiver, Gerald Folkvord vil innlede workshopen med en samtale med Aayat om hennes aktivisme og om den menneskerettslige situasjonen i Bahrain. Deretter vil deltagerne gå i grupper hvor de planlegger og gjennomfører en aksjon ved hjelp av sosiale medier. Arrangementet vil foregå på engelsk.

Er du interessert i ytringsfrihet, sosiale medier og Midtøsten? Vil du lære mer om aktivisme? Bli med på aktivistworkshop!

Praktisk informasjon:
Det vil være enkel servering underveis i arrangementet. Påmelding kreves, og påmeldingsfristen er fredag 3. februar.

Amnesty dekker billigste mulig reisevei for medlemmer som deltar på workshopen, mot ferdig utfylt reiseregning og kvittering.

Merk deg at det bare er medlemmer i Amnesty som får refundert reiseutgifter.

Meld deg på her.

Har du spørsmål? Kontakt regionleder for Region Øst, Louise H. Myklebust.

Påmeldingsfrist: Fredag 3. februar.