Debatt om sårbare flyktninger: - Alle fortjener en sjanse

Syrerne Jamal og Said kom med en klar oppfordring under helgens Pride House: Ta imot flere syriske flyktninger så de kan begynne livene sine på ny.
Publisert: 22. jun 2015, kl. 12:46 | Sist oppdatert: 22. jun 2015, kl. 17:25
Kjæresteparet Jamal og Said er journalister, politiske aktivister og homofile flyktninger fra Syria. De har fått oppholdstillatelse i Tyskland, og i helgen fortalte de sine historier til norske politikere og publikum under Pride House på Litteraturhuset.

Rystende historier

Begge to ble fengslet på grunn av sin aktivisme, og forfulgt på grunn av sin homofile legning. Jamal forteller at han så grusomheter det er vanskelig å forestille seg, men at han føler seg trygg i Tyskland. Der får han HIV-medisin og mat, og kan fortsette sin utdannelse. Det er en menneskerett å leve i trygghet mener han, samtidig som han vet at det er mange som nå går gjennom de samme grusomhetene som Said og han selv opplevde.

- Jeg glemmer aldri de som ikke er akseptert av samfunnet eller familiene sine. Alle fortjener en sjanse, sa Jamal.

Said forteller hvordan han ikke ble godtatt av familien og om onkler som sendte ham trusler. I fengselet ble han seksuelt trakassert og torturert på grunn av hans seksuelle legning. Torturen og mishandlingen førte til at han mistet alle tennene i overkjeven, og fikk sår og arr over hele kroppen.

Historiene til Jamal og Said gir et innblikk i hvordan det er å være homofil i Syria. Du kan lese hele historien til Said og Jamal her. Georges Azzi, fra Arab Foundation for Freedom and Equality, fortalte videre hvordan syriske LHBT-flyktninger i Libanon blir utnyttet.

- Syrere blir betalt under minstelønn, utnyttet, det er dårlig sikkerhet og prostitusjon er vanlig, sa Azzi. Homoseksualitet er ulovlig og homofile syrere i fengsel blir mishandlet.

Gigantisk utfordring

Etter at historiene til Said, Jamal og Georges Azzi ga et dystert innblikk i hvordan det er å være LHBT-flyktning i Libanon, var panelet klart for å diskutere. Det stadig økende tallet flyktninger i verden utgjør en gigantisk utfordring, begynte Bård Glad-Pedersen (H), statssekretær i Utenriksdepartementet. I Midtøsten blir menneskerettigheter stadig brutt og det er nesten 80 land som har forbud mot homofili.

- Vi har et ansvar. Vi må øke antall flyktninger som kommer til Norge og det må være en særlig innsats for LHBT-flyktninger, sa Glad-Pedersen.

Glad-Pedersen fortalte videre at det trengs endringer i samfunnet og at holdninger mot homofile må forandres. Der har man en stor jobb foran seg.

Flere flyktninger til Norge

Venstre-leder Trine Skei Grande, som sitter i Stortingets utenrikskomite, var enig i at Norge må hente flere flyktninger hit. Rørt av Jamal og Saids historie fortalte hun at 8000 ikke er et fiksert tall og at det skal evalueres.

Raymond Johansen (Ap), byrådslederkandidat i Oslo, er glad for kompromisset med 8000 flyktninger, og forteller videre at Oslo er en inkluderende by hvor LHBT-flyktninger kan føle seg velkommen.

John Peder Egenæs, generalsekretær i Amnesty International i Norge, mener Norge burde ta i mot flere flyktninger fra Syria.

- Vi må huske at dreier seg om mennesker, ikke abstrakte tall, sa Egenæs under debatten.

Geir Jørgen Bekkelund (KrF), som sitter i Stortingets familie- og kulturkomite, ble også rystet over historiene til Jamal og Said. Han mente slike sårbare mennesker må ut av flyktningleirene for at de skal få komme i sikkerhet.

Må si #VelkommenSyria

Til slutt ble Georges Azzi, Jamal og Said oppfordret til å komme med råd til panelet. Azzi mente Norge må ønske LHBT-flyktninger velkommen, samtidig som de må samarbeide med LHBT-organisasjoner i Syria og Libya.

Said og Jamal var enig i at LHBT-samfunnet i Syria trenger veldig mye hjelp. I Libanon er det større aksept for LHBT-personer, men i Syria er det ingenting, fortalte Said.

- Norge må ønske mennesker som ønsker et nytt liv velkommen. Mennesker blir forfulgt og drept på grunn av deres homofile legning, sa Said.

Jamal forteller videre at det bare er tre LHBT-organisasjoner i Libanon og at det ikke er nok. Spesielt for lesbiske er det vanskelig og de lider i stillhet. Det å være lesbisk i et arabisk land er veldig vrient, mente Jamal.

- Det største problemet er at man ikke når frem, svarte Glad-Pedersen. Selv om flyktningorganisasjoner har en sterk bevissthet til LHBT-flyktninger, er det vanskelig å finne dem.

Egenæs mente vi har et ansvar for å hjelpe nabolandene til Syria som ikke kan velge hvor mange flyktninger de skal ta i mot.

- Norge må gå frem som et godt eksempel, sa Egenæs.

Enig? Les mer om Amnestys #VelkommenSyria-kampanje her.

Saken er skrevet av journaliststudent Ida Åkerstedt, som jobber som frivillig journalist for www.amnesty.no i sommer.

Les mer på amnesty.no