Australia: Alvorlig svik mot flyktningene

Australske myndigheter svikter sitt ansvar, og lar forferdelig mishandling av flyktninger foregå på stillehavsøya Nauru.
Publisert: 3. aug 2016, kl. 10:03 | Sist oppdatert: 21. Mar 2017, kl. 14:55
Rundt 1200 menn, kvinner og barn som har søkt asyl i Australia er tvangsforflyttet til øynasjonen Nauru i Stillehavet. Der lider de under alvorlig mishandling, umenneskelig behandling og negilsjering, sier Amnesty International og Human Rights Watch. At australske myndigheter ikke tar grep for å stanse alvorlige overgrep, ser ut til å være en bevisst taktikk for å skremme andre asylsøkere fra å ankomme Australia i båt.

Flyktninger og asylsøkere på Nauru, hvorav de fleste har vært på øya i tre år, opplever rutinemessig neglisjering fra helsearbeidere og annet hjelpemannskap som de australske myndighetene har leid inn. I tillegg opplever de hyppige angrep fra lokalbefolkningen, som ikke får noen straff for ugjerningene.  De må holde ut unødvenig lange helsekøer, og tidvis nektes folk hjelp for selv livstruende helseproblemer. Mange har alvorlige utfordringer med sin mentale helse, og lider i overveldende desperasjon. Selvskading og selvmordsforsøk forekommer hyppig. Alle opplever en langvarig usikkerhet, og ingen vet noe om sin fremtid.

- Australias policy om å sende asylsøkere som kommer sjøveien i eksil på denne måten er ekstremt grusom, sier seniorrådgiver Anna Neistat, som ledet Amnestys etterforskningsarbeid på øya. - Få andre land går like langt i å bevisst spre lidelse hos folk som søker trygghet og frihet.

Les mer på våre internasjonale nettsider

- Folk her har ikke noe ordentlig liv. Vi bare overlever. Vi er døde sjeler i levende kropper. Vi er kun skall. Vi har inget håp eller motivasjon.
(Kvinne på Nauru)

Nauru er en liten fattig øy på 21 kvadratkilometer. Befolkningstallet er 10 000. Store deler av øya er ubeboelig etter 40 år med gruvedrift. Arbeidsmulighetene er få, og grunnleggende tjenester som helsetilbud og skole er langt fra tilstrekkelige.

Australia har tvangssendt folk, inkludert barnefamilier, enslige mindreårige, enslige menn og kvinner til Nauru siden september 2012.