Månedens gruppe: Amnesty gruppen i Haugesund

Amnesty International Haugesund arrangerte Musikk mot tortur-konsert 8. mai på Gamle Slakterhuset, Allaktivitetshus i Haugesund. Til sammen var rundt 90 personer innom, og de aller aller fleste signerte de 5 aksjonene fra Stopp tortur kampanjen; Moses Akatugba, Claudia Medina Tamariz, Alfreda Disbarro, Ali Aarrass, Dilorom Abdukadirova, foruten Raif Badawi. Under konserten spilte 6 forskjellige artister/band, og mellom hver artist/band var deltagere fra lokallaget på scenen og fortalte om Stopp tortur-kampanjen. Hos Carlos Kaffebar holdt oppe under hele konserten og det var god stemning både blant fremmøtte og i backstage!
Publisert: 22. jun 2015, kl. 13:32 | Sist oppdatert: 23. jun 2015, kl. 12:52
Lokallaget i Haugesund - en svært aktiv gruppe

Her forteller en av de to lederne av lokallaget, Amalie Storesund Olsen, litt mer om gruppen og arbeidet deres:

Lokallaget vårt består av ca. 25 ungdommer i alderen 15 – 20 år. Gruppa har vært aktiv i mange år. Vi har hatt stands, vært med på teater-oppsetninger, hatt sosiale media-aksjoner, foredrag for alt fra barneskoleelever til konfirmanter og pensjonistforbund, skriv for liv- og filmkvelder. Vi har som mål å gjennomføre minst et møte og en aksjon i måneden, men som regel blir det mer!

Klar for noe nye måter å aksjonere på

Etter flere år hvor vi har gjort stort sett det samme, ville vi nå prøve noe nytt og spennende. Vi var innom flere ideer, men felles for alt var at det skulle være noe som ville være til nytte både internasjonalt, men også lokalt. Haugesund er en by hvor det ikke skjer så mye, med mindre man gjør det selv. Det gjelder særlig om man er under 18 år, så vi ville gjøre noe rettet mot ungdom. Flere i lokallaget er musikkinteresserte, og kjenner mange i det lokale musikkmiljøet, så valget falt derfor på å ha en konsert mot tortur, rusfritt og uten aldersgrense.

Musikk mot tortur
En konsertkomitee ble opprettet, Gamle Slaktehuset stilte med lokaler, lyd- og lysmann, og band og artister ble kontaktet. Å planlegge et slik arrangement var noe helt nytt for oss, og selv om det til tider var både stressende og skuffende med avslag, har vi aldri lært så mye som nå, så fort. Konserten var helt super! Til sammen var det rundt 90 personer innom, og de aller aller fleste signerte aksjonene vi hadde. Vi valgte de 5 stopp tortur aksjonene, og Raif Badawi. Hele 6 band og artister stilte opp gratis, og stemningen i salen var til å ta og føle på. Mellom hvert band og hver artist var en av oss i lokallaget oppe på scenen og fortalte om Stop tortur-kampanjen. Dette var en svært god måte å dele sakene på, og vi kunne se at folk brydde seg.

Lærerrikt og godt for gruppens fellesskap

Alt i alt var konserten en utelukkende positiv opplevelse, som vi lære utrolig mye av, og som motiverte oss enda mer til å fortsette arbeidet! Lokallaget ble enda bedre sammenspleiset, og konserten er noe både vi i lokallaget og andre, fortsatt snakker om. Vi kommer uten tvil til å gjøre dette igjen!

Martin Møinichen Alsos, leder Amnesty International Haugesund:

Jeg har lenge hatt en drøm om å arrangere en konsert i Haugesund med Amnesty i fokus. Dette er fordi jeg har en stor kjærlighet for musikk, i tillegg til at jeg synes konserter dessverre er for utilgjengelig for oss under 18 i denne byen. Et kombinasjon av konsert og Amnestys torturkampanje var da perfekt! I ettertid ser jeg at vi gjorde utrolig mye bra, og samtidig har vi lært av de små feilene vi gjorde. Dette tar vi med oss til neste konsert som allerede er under planlegging.

Jeg har alltid vært interessert i samfunnet, politikk og i hva som skjer i verden. Derfor hadde jeg lenge tenkt å melde meg inn i et politisk ungdomsparti. Da jeg aldri fant et parti som passet helt perfekt med mine meninger, kom Amnesty inn som en god organisasjon da jeg ble vervet av lokallaget. Budskapet og sakene Amnesty arbeider for er noe jeg lett kan relatere meg til. Tanken om at en rettferdig verden er mulig, er hovedgrunnen til at jeg er med i Amnesty den dag i dag.

Mitt beste Amnestyminne er ikke bare ett, men mange. Det fineste er kanskje konserten; det at vi faktisk klarte å arrangere en konsert for å skape oppmerksomhet rundt tortur er stort og viktig! Jeg har også utrolig gode minner fra de gangene solen skinner og folk er positive når vi samler inn underskrifter på gaten. Det er fantastiske øyeblikk!

Amalie Storesund Olsen, leder Amnesty International Haugesund:

Å planlegge en konsert var virkelig noe å bryne seg på, både på godt og vondt. Heldigvis samarbeidet vi med fantastiske mennesker, og vi samarbeidet på en utrolig bra måte. Det var også godt å få gjort noe nytt og se at budskapet vårt nådde ut til mange. Å jobbe med saker dag og inn og dag ut, uten å få resultater, kan i lengden bli veldig tungt, men når man jobber og ser at folk blir engasjert, gjør det også meg enda mer engasjert og motivert til å fortsette arbeidet. Jeg ble med i Amnesty etter at Nancy Herz var på skolen vår og holdt foredrag. Bare noen uker før hadde jeg vært i Uganda på bistandsbesøk til forskjellige organisasjoner, og hadde hatt et nærmøte med menneskerettighetsbrudd og nød.

Det var derfor nærmest en lettelse å få Nancy på besøk og få høre at jeg kunne bli med og engasjere meg i lokallaget. I etterkant har jeg innsett at dette valget trolig er det beste jeg noensinne har tatt. Jeg har fått mange fantastiske og engasjerte venner, blant dem mange av de beste vennene jeg har, opplevd og lært mye og virkelig fått en retning på engasjementet mitt.

Jeg har opplevd veldig mye gjennom Amnesty, demonstrasjoner, møter, demokrati på sitt beste osv, men det som topper det hele, er Nordic Youth Conference 2014 i København. Å møte likesinnede ungdommer fra hele Norden var en utrolig stor opplevelse, og følelsen av at det var ungdommer som jobber med det samme som meg, var herlig. Vi lærte svært mye på en uke, både av voksne og hverandre, vi hadde det supergøy, akjsonerte, demonstrerte og vi fikk møte og høre på mange virkelig interessante mennesker.