TYRKIA: Amnestys styreleder arrestert

I kjølvannet av fjorårets mislykkede kuppforsøk er nå også Taner Kiliç, styreleder i Amnesty International Tyrkia arrestert. Krev løslatelse!
Publisert: 9. jun 2017, kl. 10:01 | Sist oppdatert: 20. Feb 2018, kl. 15:35
Tirsdag 6. juni ble Kiliç og 22 andre advokater i den tyrkiske Izmir-regionen anholdt. Grunnen til dette var falske anklager om at han har tilknytning til Fethullah Gülen-bevegelsen.

Krev at han løslates:

Amnestys internasjonale generalsekretær Salil Shetty sier:

- I kjølvannet av kuppforsøket har myndighetene nå også fanget Amnestys styreleder i sitt nett. Dette er nok et bevis på hvor langt dette har gått, og hvor vilkårlig reaksjonene har blitt. Taner Kiliç har en lang merittliste når det kommer å forsvare nettopp de frihetene som tyrkiske myndigheter har bestemt seg for å tråkke på. I fraværet av troverdige og gyldige bevis på at de har vært involvert i internasjonalt anerkjente lovbrudd, krever vi at Taner Kiliç og de 22 andre advokatene løslates, og at alle anklager droppes.

Taner Kiliç har vært medlem av Amnesty Tyrkias styre i flere perioder siden 2002, og har vært styreleder siden 2014. I løpet av tiår med arbeid for menneskerettighetsorganisasjoner i Tyrkia har han vist en ukuelig dedikasjon til menneskerettighetene. Kiliç ble hentet fra hjemmet sitt klokken 6.30 tirsdag morgen, og tatt med til kontoret sitt. Begge stedene ble gjennomsøkt. Kiliç er nå i varetekt i Yeşilyurt-dirstriktet i Izmir.