Asia: Anerkjennelse av transpersoner i India

Publisert: 18. Feb 2015, kl. 15:03 | Sist oppdatert: 24. Feb 2015, kl. 14:27
De mange tusen som har overlevd tortur, bortføring og andre overgrep under borgerkrigen i Sri Lanka ble gitt et nytt håp da FN i mars stemte for en uavhengig gransking av forbrytelser begått, både, av landets millitære styrker og væpnete grupper.

I desember besluttet senatet i Filippinene å foreta en undersøkelse om den utbredte bruken av tortur, umiddelbart etter at Amnesty Internationals rapport satte søkelyset på politiets bruk av tortur.

I november ble Indias regjering enige om å bruke medisinske og vitenskapelige data for å reise et multi-million dollar erstatningskrav mot Union Carbide. Bedre sent enn aldri - 30 år etter at over en halv million mennesker ble forgiftet i den indiske byen Bhopal i en av de verste industrielle katastrofene verden har sett.

I Kambodsja dømte Røde Khmer-tribunalet den tidligere nestkommanderende i Røde Khmer-regimet og Khieu Samphan, regimets tidligere statsleder, til livsfarlig fengsel. De ble funnet skyldig i forbrytelser mot menneskeheten.

I Malaysia ble henrettelsen av Chandran Paskaran og Osariakhi Ernest Obayanbon midlertidig utsatt i februar og mars. For første gang på over 20 år besøkte Amnesty International Vietnam. Minst syv samvittighetsfanger ble løslatt i løpet av året.

I april innførte Indias høyesterett lovlig anerkjennelse av transpersoner. Høyesterett fastslo at indiske myndigheter må anerkjenne transpersoners selvbestemte identifisering enten det er som mann, kvinne eller transkjønnet. I tillegg til å gi de særskilte fordeler når det kommer til utdannelse og ansettelse.