Brasil: Trist arv etter OL i Rio

Åtte mennesker ble drept i politiaksjoner i Rio under de olympiske leker, og fredelige protester ble slått hardt ned på.
Publisert: 31. aug 2016, kl. 12:34 | Sist oppdatert: 5. sep 2016, kl. 09:58
Etter å ha oppsummert hva som skjedde utenfor arenaene under OL i Rio, er Amnesty International skuffet over den dystre statistikken.

- Brasil har tapt den viktigste medaljen som sto på spill under Rio 2016: Sjansen til å bli en vinner på menneskerettigheter, sier Atile Roque, leder av Amnesty International i Brasil.

- Brasilianske myndigheter gikk glipp av en gyllen mulighet til å følge opp løftene om å implementere retningslinjer for offentlig sikkerhet for å gjøre Rio til en trygg by for alle. Den eneste måten de kan rette på mange av urettene som fant sted under lekene er å sørge for å effektivt etterforske drapene og andre menneskerettighetsbrudd begått av politiet. De ansvarlige må stilles til ansvar, sier Roque.

Hør podcasten "Megafonen" om Brasil og OL i Rio

Politiet begår flere drap

I 2016 økte politidrapene i Rio for hver måned som gikk da byen forberedte seg på å ønske verden velkommen. Ifølge instituttet for Public Security of the State of Rio de Janeiro, drepte politiet i byen 35 mennesker i april i år, 40 i mai og 49 i juni. Det er i snitt en påerson hver eneste dag i tre måneder.

Voldelige politiaksjoner fant sted underveis i lekene i flere områder i Rio, inkludert Acari, Cidade de Deus, Borel, Manguinhos, Alemão, Maré, Del Castilho og Cantagalo. Minst åtte personer ble drept. Beboerne i disse områdene har også rapport om andre menneskerettighetsbrudd slik som invadering av hjem, direkte trusler og fysisk og verbal aggresjon fra politiet sin side. Brasils krig mot narkotika og sterkt bevæpnede sikkerhetsoperasjoner har også utsatt politiet for fare. Minst to polititjenestepersoner ble drept i løpet av de ti første dagene av lekene.

Les hele saken på våre internasjonale nettsider.

HØR PODCAST OM BRASIL: