Global aksjonsdag: Beskytt homofile i Tsjetsjenia

Amnesty til russiske ambassader verden over med mer enn en halv million signaturer.
Publisert: 1. jun 2017, kl. 10:11 | Sist oppdatert: 1. jun 2017, kl. 10:15
Fredag 2. juni overleverer Amnesty over en halv million signaturer til russiske ambassader over hele verden.

I forbindelse med overleveringene av signaturene vil det være en rekke markeringer og stunt foran ambassadene. I Oslo står vi sammen med FRI og Den norske Helsingforskomite, og vil bruke sorte munnbind for å markere motstand mot russiske myndigheters stadig hardere grep på befolkningen, både når det gjelder ytringsfrihet, pressefrihet, og diskriminering og forfølgelse på bakgrunn av seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk.

Det er en menneskerett å få være den man er og kunne elske den man elsker. Derfor har mer enn en halv million mennesker fra Taiwan til Brasil signert kravene om at forfølgelsen av antatt homofile menn i den russiske republikken Tsjetsjenia må stanses og etterforskes. Vi krever også at journalister som rapporterer om overgrep og urett må få gjøre jobben sin.

Myndighetene i Tsjetsjenia har påstått at det ikke finnes homofile menn i republikken. Nå samles folk utenfor ambassader verden over for å vise at vi vet de finnes, og at vi støtter dem ved å kreve at de beskyttes. Det er planlagt overlevering og stunt i blant annet Canada, Belgia, Finland, Storbritannia, Italia, Spania, Ukraina og Australia.

Russiske myndigheter har igangsatt en innledende etterforsking av hendelsene. Amnesty International krever at de gjennomfører en grundig og omfattende etterforsking, og straks iverksetter alle nødvendige tiltak for å beskytte personer som er i fare for videre forfølgelse i Tsjetsjenia.

Alle som flykter fra Tsjetsjenia fordi de forfølges på grunn av sin seksuelle orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk må få muligheten til å søke og bli innvilget asyl.

Bakgrunn:
Den 1. april i år rapporterte den uavhengige russiske avisen Novaya Gazeta at mer en 100 menn som var antatt å være homofile hadde blitt bortført i en systematisk og koordinert aksjon. Mennene skal ha blitt torturert og mishandlet, og minst tre ble drept. Amnesty har bekreftet overgrepene gjennom egen uavhengig etterforskning.

Bli med, og inviter vennene dine via Facebook