8. mars: Beskytt kvinner på flukt - krev trygge veier til Europa

På den internasjonale kvinnedagen aksjonerer Amnesty for kvinner på flukt, og krever trygge og lovlige veier til Europa.
Publisert: 3. Mar 2016, kl. 15:07 | Sist oppdatert: 20. Mai 2021, kl. 09:52

Denne aksjonsveiledningen er ikke lenger aktuell. Finn flere aksjonsmuligheter her.

Amnestys grupper og aktivister over hele landet deltar på ulike arrangementer 8. mars. Finn ut hva som skjer i nærheten av deg ved å sjekke vår aktivitetskalender.

Ugjenkjennelig Europa

Krigen i Syria har vart i fem år. Over fire millioner mennesker har klart å flykte fra landet. I Syrias naboland er det overfylte flyktningleirer, og i Libanon og Tyrkia må flertallet av dem klare seg selv.

Her hjemme står vi ovenfor et Europa som nesten ikke er til å kjenne igjen. I land etter land settes det opp gjerder og piggtråd, og det brukes voldelige grensevakter, hunder og tåregass mot mennesker på flukt. Alt for å hindre at flyktningene kommer til våre land.

De nordiske landene, inkludert Norge, strammer inn asylpolitikken for å holde dem vekk.

3700 omkom i fjor

Fordi Norge og Europa strammer grepet er det nå stadig flere kvinner og barn som legger ut på den farlige reisen i håp om å nå Europa før muligheten for familiegjenforening med ektemann og pappa blir umulig. Barn, kvinner og menn drukner nå i Egeerhavet fordi Europas ledere er mest opptatt av å hindre at menneskene på flukt kommer til oss. I fjor omkom over 3700 mennesker på flukt over havet. Så langt i år har over 400 omkommet i Egeerhavet. Hvor mange flere skal måtte dø i år?

Kvinner på flukt er særlig sårbare nettopp fordi de er kvinner.

I Libanon er det slik at omkring 20% av de syriske flyktningfamiliene ledes av enslige kvinner som har ansvar for familien fordi mannen er drept eller savnet i krigen. De syriske flyktningkvinnene i Libanon er i en prekær situasjon hvor de stadig utnyttes og trakasseres av mennesker i maktposisjoner, som huseiere, arbeidsgivere og til og med politiet.

Flyktningene sliter med å overleve, ofte under desperate forhold.

Sårbare kvinner utnyttes

Flyktningkvinnene som klarer å skaffe seg en jobb blir utnyttet som ekstremt billig arbeidskraft, og kvinnene har ikke noe annet valg enn å godta det.
De utsettes for seksuell trakassering og tilbys økonomisk støtte i bytte mot sex. Kvinner som går til politiet for å anmelde at de utnyttes, utsettes for trusler av politiet om å bli arrestert dersom de ikke vil gå ut med de samme politimennene.

Enslige flyktningkvinner med eller uten barn som legger ut på den farlige reisen mot Europa forteller om seksuell trakassering og hvordan menneskesmuglerne forsøker å få dem til å betale for reisen med sex, særlig når de forstår at kvinnene har lite penger.
Vi kommer aldri til å få vite hvor mange av flyktningkvinnene i Libanon eller som under flukten til Europa er blitt seksuelt trakassert eller voldtatt, til det er tabuet for stort.

Norge og Europa må derfor dele ansvaret med de landene som har tatt imot flest flyktninger ved at vi selv tar imot flere av de som befinner seg i Libanon, Tyrkia, Hellas og Italia, slik at både de som kommer til oss og de som blir igjen kan få bedre levekår og bevare sin verdighet. Amnesty krever at det må bli trygge og lovlige veier til Europa for kvinner på flukt slik at de ikke er prisgitt kyniske menneskesmuglere som utsetter dem for seksuell trakassering og overgrep!

Signer og del Amnestys aksjon:

Delta på 8. mars:

Vil du gjøre mer:

• Last ned Aksjonsveiledningen å se hva du kan gjøre for å stå opp for mennesker på flukt.

#ForsvarArtikkel14:
Verdenserklæringens artikkel 14 slår fast:

«Enhver har rett til i andre land å søke og ta imot asyl mot forfølgelse.»

Mennesker på flukt må sikres retten til å søke asyl. I dag umuliggjøres denne retten for mange, da det ikke finnes trygge og lovlige veier til Europa og fordi europeiske stater bygger fysiske og juridiske stengsler som hindrer mennesker i å bruke sin rett til å søke asyl.