Bli med Amnesty på Trondheim Pride

9 - 16.september går Trondheim Pride av stabelen, og Amnesty er selvfølgelig med på årets viktigste og mest fargerike feiring av skeiv kjærlighet og mangfold!

Publisert: 30. aug 2017, kl. 12:47 | Sist oppdatert: 7. jun 2018, kl. 11:42
Nedenfor finner du en oversikt over alle arrangementer vi er delaktig i under årets Trondheim Pride.

Samfundsmøte: Pride
Lørdag 9. september klokka 19:00 inviterer Studentersamfundet i Trondhjem i samarbeid med Amnesty og Trondheim PRIDE til «Samfundsmøte» om utfordringene LHBT-personer møter verden over.
Hver eneste dag blir LHBT-personer over hele verden møtt med ulike former for diskriminering og brudd på menneskerettighetene. Vi får besøk av tre LHBT-aktivister som skal holde hvert sitt innlegg for oss, før vi åpner for sofasamtale der det blir mulighet til å stille spørsmål til foredragsholderne.
Møtet holdes på engelsk, og billetter kan kjøpes i døren. For mer informasjon klikk her.

From Russia with Love – Livet som LHBT-aktivist i dagens Russland
Torsdag 14. september klokka 18.00 arrangerer Amnesty en samtale om livet som LHBT-person i dagens Russland. Samtalen vil foregå på Selanraa Bok og Bar ved litteraturhuset i Trondheim.

«Jeg kommer til å skjære ut øynene dine». Dette var en av de første meldingene LHBT-aktivisten, «Valentina», møtte i sin nye jobb, og er en av årsakene til at hun i dag holder sitt virkelige navn skjult. Hun og medarbeiderne i Maksimum, som jobber for LHBT-rettigheter i Murmansk, blir stadig utsatt for trusler og fysiske angrep. I tillegg har arbeidslokalene deres blitt gasset flere ganger.

I samtale med politisk rådgiver i Amnesty International i Norge, Patricia Kaatee, skal «Valentina» fortelle om situasjonen i hjemlandet, og dele sine personlige erfaringer om hvordan det er å jobbe i et land hvor menneskerettighetene blir angrepet fra alle kanter.
Dette er med andre ord en samtale du ikke kan gå glipp av!
For mer informasjon klikk her

Gå med Amnesty i PRIDE-paraden
Lørdag 16. september fylles Trondheims gater med regnbuefarger og kjærlighet. PRIDE-toget starter klokka 13.00, og Amnesty går under banneret «Å elske er en menneskerett».
Møt opp i Dokkparken på Solsiden og bli med og sett farge på byen under årets parade. Kom innom Amnesty sin stand på torget etter paraden, hvor du også kan høre regionleder i Amnesty, Tove Marie Paasche, holde appell.
For mer informasjon klikk her

Bli med på årets viktigste og mest fargerike feiring du også!