Den internasjonale kvinnedagen: Bli med på 8. mars

Vi oppfordrer alle til å delta på  den internasjonale kvinnedagen 8. mars ved gå bak vår parole "Beskytt kvinner på flukt - Krev trygge veier til Europa".
Publisert: 13. jun 2016, kl. 16:54 | Sist oppdatert: 13. jun 2016, kl. 16:54
Blant de mange menneskene som er på flukt, utgjør kvinner og barn en stor andel. Kvinner på flukt lever i en særlig sårbar situasjon for å bli utsatt for vold og overgrep, og mange opplever å få sine rettigheter innskrenket. Også i flyktningleirer i Libanon har Amnesty dokumentert at det er en høy risiko for utnyttelse og seksuell trakassering, og at manglende internasjonal innsats og diskriminerende politikk fra libanesiske myndigheter på sin side tilrettelegger for utnyttelse og misbruk av kvinnelige flyktninger i Libanon.

FLYKTNINGERS RETT TIL BESKYTTELSE
Ifølge Flyktningkonvensjonen har verdenssamfunnet en plikt til å dele ansvaret når konflikt fører til masseflukt som blir en byrde for enkeltland. Ansvaret omfatter dels å ta imot flyktninger i egne land og å yte finansiell støtte til flyktningarbeidet i de hardest belastede landene.

VELKOMMEN SYRIA - FORSVAR ARTIKKEL 14
Ved å sikre retten til å søke asyl og ønske flyktninger fra Syria velkommen hos oss, kan vi dele ansvaret med Syrias naboland og vi kan gi noen av verdens mest sårbare mennesker beskyttelse og hjelp.

#ForsvarArtikkel14 er en videreføring av #VelkommenSyria, og i september sluses
denne kampanjen inn i ny global kampanje: Mennesker på flukt.

FØLGENDE MENNESKERETTIGHETER BLIR BRUTT:
Artikkel 14.1: Enhver har rett til i andre land å søke og å ta imot asyl mot forfølgelse
Artikkel 25.1: Enhver har rett til en levestandard som er tilstrekkelig for hans og hans families helse og velvære og som omfatter mat, klær, bolig og helseomsorg og nødvendige sosiale ytelser (...).
Artikkel 28: Enhver har krav på en sosial og internasjonal orden som fullt ut kan virkeliggjøre derettigheter og friheter som er nevnt i denne erklæringen.

Tromsø:
8.mars-tog fra Stortorget kl. 17.00
8.mars-kafé på Prelaten 18.00

Tale for dagen: Marie Simonsen
(Politisk kommentator i Dagbladet)

Åpning ved varaordfører Elin Jørgensen
Sykepleierforbundets trommekorps spiller
-------------------------------------------------
Alta:
Velkommen til markering av kvinnedagen på Sisa kultursenter klokken 16.30
I år blir det appeller ved:

Professor, samfunnsplanlegging og kulturforsåelse, Siri Gerrard