Studentsamlingen 2017 Foto: Amnesty International
Studentrådet inviterer

Bli med på Amnestys Studentsamling

Er du student til høsten og opptatt av menneskerettigheter? Meld deg på Amnestys studentsamling i Oslo 21.-23. september!
Skrevet av: Oda Ringstad og Selma Ahmetagic
PUBLISERT: 7. juni 2018, KL. 10:48 -
SIST OPPDATERT: 9. august 2018, KL. 10:57
Studentaktivister fra hele Norge møtes

Amnesty International har 16 aktive studentgrupper over hele Norge som arbeider med å fremme og beskytte menneskerettighetene. Gruppene er viktige bidragsytere i Amnestys kampanjer ved å synliggjøre menneskerettighetsbrudd og utfordre makthavere. Lederne av de ulike studentgruppene sitter i Studentrådet som arrangerer den årlige studentsamlingen. Studentsamlingen vil i år foregå på engelsk.

Hvis du vil være med på å utgjøre en forskjell, så er dette en glimrende mulighet til å lære mer om menneskerettigheter og aktivisme. I tillegg vil du bli kjent med engasjerte studenter og få mange nye venner som bryr seg om menneskerettighetene.

Fokus: Menneskerettighetssituasjonen i Tyrkia

Amnesty er sterkt bekymret for hvordan menneskerettighetssituasjonen i Tyrkia har utviklet seg etter kuppforsøket sommeren 2016 da president Erdoğan erklærte unntakstilstand. I kjølvannet av dette foregår det en heksejakt på personer myndighetene oppfatter som meningsmotstandere. Flere titalls tusen mennesker har blitt vilkårlig arrestert og/eller mistet jobben. Menneskerettighetsforkjempere og opposisjonspolitikere har blitt arrestert på grunnløse anklager. Studentaktivister opplever også at deres rett til å ytre seg, organisere seg og stå opp for hva de tror på er sterkt begrenset. Mange stemples som terrorister. På samlingen vil vi få besøk av to tyrkiske studentaktivister som selv har fått kjenne på kroppen hvilke konsekvenser det kan ha å kjempe for menneskerettigheter og demokrati i Tyrkia.

Hva lærer du?

Studentsamlingen er tilrettelagt for både nybegynnere og mer erfarne aktivister. Du trenger derfor ikke lure på om denne samlingen er noe for deg – den er for alle studenter, uansett nivå. Meld deg på her!

Menneskerettigheter

Dersom du er ny i Amnesty vil du blant annet delta på et introduksjonskurs til Amnesty. Her vil du få et innblikk i menneskerettighetene, Amnesty Internationals historie og organisasjonens arbeid lokalt. De mer erfarne aktivistene vil delta på et fordypningskurs i menneskerettigheter.

Skrive leserinnlegg og lær debatteknikk

Å skrive gode leserinnlegg er en viktig metode for at Amnesty skal kunne nå ut til folk i Norge. Vi har invitert spaltist, forfatter og Amnesty-aktivist Nancy Herz for å holde kurs for nybegynnere i hvordan man skriver gode leserinnlegg. Nancy har sammen med Amina Bile og Sofia Srour gjort seg bemerket som «de skamløse jentene». De vant Fritt Ords honnørpris etter å ha satt fokus på negativ sosial kontroll gjennom flere debattinnlegg i 2016 og 2017.

Amnesty-aktivister blir ofte utfordret på organisasjonens standpunkter. Kunsten å debattere er derfor uhyre viktig. Amnesty ønsker at aktivister skal kunne representere organisasjonen godt i ulike situasjoner og det vil derfor gjennomføres et kurs i debatteknikk for de mer erfarne.

Aktivisme

Studentsamlingen er en samling for deg som er eller har lyst til å bli aktivist. Kjernen i samlingen er å lære hvordan man kan bekjempe menneskerettighetsbrudd. Som student vil det derfor være muligheter for å utveksle erfaringer og lære av hverandre. Studenter i Norge har arrangert menneskerettighetsuker, konserter, debatter og stått på stand. Dersom du er interessert i aktivisme, eller er med i en lokalgruppe, så vil dine medstudenter kunne gi deg gode råd.
Del saken
Andre Nyheter