Tromsø: Skriv for liv: Dine ord kan endre liv

Vi har rigget til en skrivekafé på biblioteket i Tromsø til ære for årets utgave av "Skriv for liv". Ta pennen fatt og skriv et solidaritetsbrev!
Publisert: 28. nov 2016, kl. 13:44 | Sist oppdatert: 28. nov 2016, kl. 14:52
"Skriv for liv" er en kampanje hvor Amnesty jobber for mennesker fra ulike deler av verden som har opplevd brudd på menneskerettighetene. I år arbeider vi mot vilkårlige fengslinger, tortur, dødsstraff og mot diskriminering. Kampanjen dreier seg om menneskeskene som rammes, og om myndighetene som har sviktet.

- "Skriv for liv"-kampanjen har alltid hatt stor oppslutning i Nord-Norge, både gjennom skolebesøk og gruppeaktiviteter, men dette er første gang vi etablerer et mer permanent tilbud i samarbeid med Tromsø bibliotek, sier regionleder Ole-G. Solheim.

Skriveverkstedet vil stå fra 28. november til og med 18. desember, og vil tidvis være betjent av våre aktivister. Alt ligger til rette for at du kan sende et brev til noen som virkelig trenger det.

Et brev kan bety mer enn du tror.
Allerede på 1960-tallet begynte Amnesty-aktivister å skrive brev til samvittighetsfanger for at de skulle få vite at de ikke stod alene. For å vise dem og makthavere at det finnes andre mennesker som kjemper for rettighetene deres. Vi ønsket å vise dem og makthaverne at det finnes mennesker som kjemper for rettighetene deres. Slike solidaritetsbrev kan bringe håp til de mørkeste fengselsceller.

Derfor inviterer vi deg til å skrive solidaritetsbrev sammen med Amnesty. Du kan også sende bilder eller tegninger for å vise din solidaritet. Det gir ikke bare håp og styrke til de som utsettes for menneskerettighetsbrudd, det viser myndighetene at vi holder øye med dem.

Dette er en effektiv måte å kjempe for menneskerettighetene på.

Skriv for liv

Tromsø bibliotek og byarkiv
åpen fra 28. nov til 18. des i åpningstiden.

Bruksanvisning:
1. Finn din sak. Det kan du gjøre på «personarkene», eller i «Skriv for liv magasinet» med skrivestasjonen.
2. Skriv under på brev til myndighetene.
3. Skriv et solidaritetsbrev til din sak. Trenger du inspirasjon bruk «personarkene».
4. Legg brevet i postkassen.
5. Gjør om igjen!