Landsmøtet 2016: Disse møter du under landsmøtet

En rekke spennende foredragsholdere kommer til Amnestys landsmøte i Trondheim.
Publisert: 3. nov 2016, kl. 13:13 | Sist oppdatert: 6. nov 2016, kl. 15:14
Disse spennende gjestene skal holde foredrag under landsmøtet til Amnesty International i Norge. Arrangementet går av stabelen 4.-6. november i Trondheim.
Anna Neistat
Senior Director for Research, Amnesty International
Dr. Anna Neistat leder Amnesty Internationals etterforskningsavdeling globalt. Hun er ansvarlig for å sette agenda, skape strategi og metode, samt sikre kvalitet. Som etterforskningsleder bidrar hun med analyser og ekspertise på menneskerettigheter i det internasjonale sekretariatet og til bevegelsen for øvrig. Hun representerer Amnesty på høyeste nivå i interne og eksterne sammenhenger. Før hun startet i Amnesty International, jobbet Anna i mer enn ti år som underdirektør i Human Rights Watch. Der ledet hun undersøkelsesoppdrag i konfliktområder og var ansvarlig for utvikling av metoder og opplæring. Neistat har utført over 60 etterforskningsoppdrag i konfliktområder i hele verden. Deriblant Syria, Afghanistan, Pakistan, Kina, Zimbabwe, Nepal, Kenya, Yemen, Tsjetjsjenia, Sri Lanka og Haiti. Før hun ble ansatt i HRW, jobbet hun i «Echo of Moscow», Russlands ledende radiostasjon, the Open Society Insitute og som forsker på konstitusjonell rett ved Radcliffe Institute for Advanced Studies. Neistat har en LL.M.-grad fra Harvard Law School, J.D. og PH. D. i juss, og en mastergrad i historie og filologi. Hun underviser ved Paris School of International Affairs at Sciences Po og er medlem av New York State Bar.
Damian Ugwu
Researcher, Amnesty International i Nigeria
Damian Ugwu er utdannet innenfor juss og internasjonale relasjoner. Han har jobbet i Amnesty International siden 2014, da han begynte som konsulent. Damian takket ja til en fulltidsstilling i Amnesty i 2015, og er nå leder for etterforskning på sivile og politiske rettigheter i AI Nigeria. Han begynte sin karriere som menneskerettighetsforkjemper i Civil Liberties Organisation (CLO), Nigerias fremste menneskerettighetsaktør, i 2002. Han jobbet spesielt mye med politimishandlingssaker, tvungen forsvinning, tortur og utenomrettslige henrettelser begått av nigerianske sikkerhetsstyrker. I 2009 startet han som leder i Social Justice Advocacy Initiative, en menneskerettighetsorganisasjon i Nigeria som han var med å etablere.

Tanya O´Carroll
Rådgiver teknologi og menneskerettigheter, Amnesty International
I løpet av sine 5 år i Amnesty har Tanya ledet prosjekter med fokus på innovative måter å bruke digitale medier på, samt ny teknologi for menneskerettigheter. Hun har blant annet vært med på å utvikle «Panic Button» - appen som er et mobilt alarmapparat for aktivister i fare. De siste to årene har hun vært med på å etablere et nytt tematisk team i AI som fokuserer på menneskerettigheter i den digitale tidsalder. I dette forumet gir hun råd angående nye menneskerettighetsspørsmål som internettsensur og massovervåkning. Tanya har tidligere jobbet med menneskerettighets – og videoorganisasjonen WITNESS i New York. Hun har en master i menneskerettigheter fra Colombia University og en bachelor i historie fra Cambridge University.
Laila Bokhari
Statssekretær i Utenriksdepartementet
Laila Bokhari er statsviter, forfatter, diplomat og forsker på sikkerhets - og utenrikspolitikk, og terrorisme med spesielt fokus på Midtøsten. Hun har jobbet ved Forsvarets forskningsinstitutt, Norsk utenrikspolitisk institutt (NUPI), FNs sikkerhetsråds al-Qaida-Taliban monitoreringsteam («1267-komitéen»), Temporary International Presence in Hebron (TIPH), PRIO, NATO og OSSE. Fra 2013 – 2016 jobbet hun som statssekretær ved statsministerens kontor. I 2016 gikk hun over i sin nåværende jobb som statssekretær i Utenriksdepartementet. Bokhari er en erfaren foredragsholder, forfatter og skribent.
Moses Akatugba
Moses Akatugba ble født i Delta, Nigeria i 1989.27. November 2005 ble Moses arrestert og anholdt etter å ha blitt anklaget for tyveri. Han nektet for anklagen, han ble så utsatt for tortur både på politistasjonen og ved en militærforlegning. Moses skrev under tilståelsen under tvang, og ble 12. november 2013 dømt til døden. Etter verdensomspennende kampanjer fra Amnesty International ble han benådet og løslatt i mai 2015. Moses sier selv at Amnesty har hjulpet han med å få livet tilbake på beina etter de tøffe årene, og han er tilbake på skolebenken og vil dedikere resten av sitt liv til å forsvare andres menneskerettigheter.
Lynn Htet Naing (James)
Lynn var tredje års-student ved Eastern Yangon University i 2007 og deltok det året i safranrevolusjonen. Han ble arrestert og fengslet i juni 2008 og tilbrakte 3 år og fire måneder i fengselet. Da han ble løslatt fra fengslet ble han utestengt fra universitetet fordi han var tidligere politisk fange. Han jobbet som nestleder i ABFSUs sentralkomite. I 2013 startet han opp The Wings Capacity Building School med det formål å støtte ikke-formell utdanning for ungdom og studenter. I 2015 giftet han seg med meg med Phyoe Phyoe Aung. 2 måneder senere ble de involvert i boikott av National Education Law. På bakgrunn av dette ble han arrestert igjen i november 2015. Han ble løslatt april 2016.
Phyoe Phyoe Aung
Phyoe Phyoe begynte å studere til sivilingeniør på Hmawbi Technological University i 2005. I 2007 ble hun medlem av All Burma Federation of Student Unions (ABFSU) og deltok i Safranrevolusjonen. I 2008, etter syklonen Nargis, dro hun og andre ABFSU-medlemmer til det berørte området for å bistå overlevende og for å begrave døde kropper. På vei tilbake fra det berørte området ble flere arrestert, inkludert Phyoe Phyoe og hennes far som også tidligere har vært fengslet som politisk fange. Hun ble løslatt i 2012, etter tre år og fire måneder i fengsel. Hun jobbet som generalsekretær i Central Organizing Committee fra 2012. 10. mars 2015 ble hun arrestert og fengslet etter en demonstrasjon. Den 8. april 2016 henla den nye regjeringen saken. Nå jobber Phyoe Phyoe på The Wings Capacity Building School som programkoordinator og gir demokratiopplæring til ungdom og studenter.