EU/Tyrkia-avtalen: En bedre avtale må på plass

Denne uka møtes medlemmene i EU-rådet og det er svært viktig at de blir enige om en plan for hvordan Europa skal håndtere den globale flyktningkrisen.
Publisert: 13. des 2016, kl. 14:27 | Sist oppdatert: 21. Mar 2017, kl. 14:50
Så langt har Europas håndtering av den globale flyktningkrisen vært svært dårlig. Dette vil kunne bli stående som en skamplett på vår felles europeiske historie. Europeiske myndigheter svikter flyktningene, og EU har vist seg villig til å file på de sammen verdiene som var grunnlaget for hele unionen: frihet, likhet, menneskerettigheter og rettssikkerhet.

Istedenfor å bruke ressursene våre på å ta imot vår del av den globale flyktningbefolkningen, leter vi stadig etter avtaler som kan holde flyktningene i andre land. EU/ Tyrkia-avtalen er et eksempel på en slik avtale, og den er svært mangelfull. Det ser vi er helt tydelig fra bildene og historiene vi hører om hvordan flyktningene som befinner seg i Hellas har det.

Når EU-rådet møtes senere denne uka trenger vi å få på plass en bedre avtale som fungerer, både for flyktningene og for Europa.

EU/Tyrkia-avtalen
EU/Tyrkia-avtalen skiller seg tydelig ut som noe av det mest mislykkede i Europas innvandringspolitikk, og er som en kniv i hjertet på det internasjonale beskyttelsessystemet.

I henhold til avtalen skal alle asylsøkere som ankommer Hellas via Tyrkia returneres til Tyrkia. Dette er basert på den feilaktige forutsetningen om at rettighetene deres kommer til å bli beskyttet der. I retur, i hvert fall i teorien, skal Europa ta imot en syrisk asylsøker for hver person som blir sendt tilbake til Tyrkia.

Juridiske utfordringer har midlertidig stanset returer av asylsøkere til Tyrkia, men ingen vet hvor lenge dette vil vare. I mellomtiden ankommer hundrevis av flyktninger og migranter Hellas hver uke. Selv om antallet har sunket betraktelig siden avtalen trådte i kraft, har alle nyankomne blitt holdt igjen på de greske øyene, noe som resulterer i alvorlig overbefolkning, elendige forhold og knuste håp.

- Slipp oss ut av dette stedet så snart som mulig…. En 17 år gammel syrisk-kurdisk gutt, Souda-leiren, Chios, Hellas.

Overfylte flyktningleire
Ni måneder etter at avtalen trådte i kraft ser vi tydelig de menneskelige konsekvensene av den, med titusener av flyktninger strandet på de greske øyene. Der, hvor vi tidligere har sett frivillige fra hele Europa komme for å gi en varm velkomst, ser vi nå kun fortvilelse. Leirene på øyene har blitt avskrekkende eksempler - hjem for de som må lide for at andre ikke skal gjøre som dem. Ressurser som tidligere har blitt brukt på mottak av flyktninger brukes nå til forvaring, avskrekking og raske asylbeslutninger med negativt utfall.

- Jeg forlot Irak fordi det var store problemer der… De drepte broren min helt uten grunn… faren min fikk en kule i hodet… Vi kom til Europa fordi vi trenger et trygt sted. Khadeega Shannanh, irakisk flyktning, 18 år gammel, Chios, Hellas.

Den feilslåtte EU/Tyrkia-avtalen, og de menneskelige lidelsene vi ser som en følge av den bør virke som en advarsel mot fremtidige avtaler med andre land. Europa har en plikt, både moralsk og juridisk, til å ta imot mennesker som flykter fra konflikt og forfølgelse. Dette ansvaret kan ikke bli outsourcet til andre land. Prisen Europa kan komme til å betale – og prisen flyktningene må betale – er for høy.

Men det trenger ikke være slik.

På tide med en ny avtale
På EU-rådsmøtet senere denne uka, må europeiske ledere bli enig om en plan som tar tak i de forferdelige forholdene på de greske øyene, og umiddelbart får menneskene ut av Hellas. Denne planen må legge til rette for en fordeling av ansvaret for flyktninger på tvers av Europa, og må også inkludere familiegjenforening. Planen må være basert på behov for beskyttelse, fordeling av ansvar og internasjonale lover.

En slik plan vil bety forskjellen på uorganiserte ankomster av mennesker på flukt som gagner kriminelle menneskesmuglere, og ordnede og håndterbare ankomster.

Festning Europa er ikke løsningen. Vi, de europeiske landene, kan bedre enn dette, og det er vi nødt til å vise hvis vi skal fortsette å være samfunn basert på frihet og rettferdighet. Det finnes ingen flere omveier for å hjelpe sårbare mennesker på flukt.

Medlemmene av EU-rådet (Rådet for Den europeiske union) er stats- eller regjeringsoverhoder fra de 28 EU-landene, EU-rådets president og presidenten i EU-kommisjonen.

Send en melding på Twitter:
The #euturkeydeal is failing refugees like 8 year old Hussein who fled Iraq. Tell #EUCO to make a plan that works #realdeal