Et livsviktig fremskritt i Chile

Chile har gått fra totalforbud mot abort, til å tillate det under tre omstendigheter. Dette vil beskytte liv og helse hos jenter og kvinner over hele landet.

Publisert: 24. aug 2017, kl. 15:31 | Sist oppdatert: 29. aug 2017, kl. 11:14
- Chile har endelig beveget seg et steg nærmere å beskytte menneskerettighetene til jenter og kvinner, sa Erika Guevara-Rosas da nyheten ble kjent. Hun er Amnestys direktør for Amerika-regionen.

Støttet av Amnesty

Avgjørelsen betyr at abort blir tillatt når graviditeten er et resultat av voldtekt eller incest, når den gravides liv står i fare, og når fosteret ikke er levedyktig. Før dette var Chile et av de få verden med totalforbud mot abort. Nå gjenstår kun syv land.

Arbeidet for å avkriminalisere terapeutisk abort i Chile er støttet av Amnesty gjennom blant annet norske Operasjon Dagsverk i 2015. Da ga skoleelever i hele Norge et dagsverk til Amnestys prosjekt «Det er min kropp». Målet med dette prosjektet har vært å styrke seksuelle og reproduktive rettigheter i Chile, Argentina og Peru, og prosjektet er rettet mot ungdom.

Føler seg hørt

Fjerningen av totalforbudet mot abort gir håp for ungdommene som er involvert i "Det er min kropp"-prosjektet i Chile.

- I løpet av årene med kamp for den nye abortloven har vi ikke bare måtte presse på for at loven skal bli vedtatt, vi har også måttet kjempe innad i bevegelsen for at de unges stemme skal bli hørt. Det har vært øyeblikk der vi har trodd at vi ikke skulle lykkes, men det at loven er vedtatt gir oss glede, og håp om at ting endelig skal begynne å endre seg i Chile.
Endelig føler vi oss hørt, og vi har tro på at vi på en eller annen måte skal vi vinne over disse kreftene som krenker oss og som vi trodde det var umulig å beseire. Nå har vi ungdomsaktivister fått ny energi til å fortsette å kjempe for seksuelle og reproduktive rettigheter, sier ungdomsaktivist Sofia Vargas.

Loven må håndheves

Amnesty-direktør Erika Guevara-Rosas er klar på at denne seieren tilhører de millioner kvinner over hele Amerika-regionen og verden som kjemper mot overdrevne strenge lover som både straffer kvinner, og presser dem til å ty til hemmelige og farlige aborter som setter liv og helse i fare.

- Den virkelige prøven nå, blir å sørge for at loven blir håndhevet, slik at kvinner og jenter får full tilgang til helsetjenestene de trenger og at denne reformen gir dem adgang til sine seksuelle og reproduktive rettigheter, sa Guevara-Rosas.

Les mer på våre internasjonale nettsider

Les mer på amnesty.no