Generalsekretær Idil Eser og styreleder Taner Kilic i Amnesty Tyrkia
Tyrkia:

Etterforsker generalsekretæren

Generalsekretær i Amnesty Tyrkia Idil Eser og sju andre menneskerettighetsforkjemperne blir etterforsket for å være med i en væpnet terroristgruppe. De må løslates umiddelbart og betingelsesløst!
Skrevet av: Nina Langslet
PUBLISERT: 6. juli 2017, KL. 12:17 -
SIST OPPDATERT: 19. juli 2017, KL. 13:53
Etterforskes for medlemskap i væpnet terrorgruppe.
Idil Eser og de ni andre arresterte etterforskes for medlemskap i en væpnet terror-organisasjon.

Signer aksjonen for å få dem løslatt her.

-Absurditeten i disse anklagene mot Idil Eser og de ni andre arresterte er ikke nok til å skjule dette svært alvorlige angrepet på noen av de mest prominente sivile organisasjonene i Tyrkia, sier Amnestys internasjonale generalsekretær Salil Shetty torsdag kveld.

Deltok på workshop
Det var onsdag 05.07.2017 at Idil Eser, generalsekretær i AI Tyrkia ble arrrestert sammen med ni andre menneskerettighetsforkjempere. De deltok på en workshop for menneskerettighetsforkjempere i Büyükada i Istanbul. De to som ledet workshopen, en tysker og en svenske er blant de ti arresterte.

- Vi reagerer med sjokk og vantro over at noen av Tyrkias ledende menneskerettighetsforkjempere, er arrestert helt uten grunn, sier generalsekretær i Amnesty International, Salil Shetty. – Dette er et grotesk maktmisbruk og fremhever den usikre situasjonen menneskerettighetsaktivister står overfor i landet. Idil Eser og de som ble arrestert sammen med henne må løslates umiddelbart og betingelsesløst!

- Hvis noen fortsatt er i tvil om etterspillet etter kuppforsøket mot Erdogan, kan de slutte å lure nå, sier Salil Shetty. - Det skal ikke være noe sivilsamfunn, noe kritikk eller noen måte å ansvarliggjøre makten på i Erdogans Tyrkia.

Verdens ledere må si ifra
- Verdens ledere, som i morgen samles til G20-møtet i Hamburg, har vært bemerkelsesverdig tolerante overfor den stadig forværrede menneskerettighetssituasjonen i Tyrkia. Nå som de møter President Erdogan i Tyskland, vil de ha en god anledning til å ta et tydelig standpunkt og kreve at alle fengslede menneskerettighetsforkjempere i Tyrkia bør løslates, sier John Peder Egenæs, generalsekretær i Amnesty Norge. - Jeg er redd det ikke vil være noe sivilsamfunn igjen å forsvare ved neste G20-møte, om ikke verdens ledere sier klart ifra nå.

For en måned siden ble også styrelederen i Amnesty Tyrkia arrestert. Det er første gang i Amnestys historie at både styreleder og generalsekretær i Amnesty er arrestert samtidig.
Del saken
Andre Nyheter