#VelkommenSyria: Følg opp kommunepolitikerne

Veiledning for å følge opp kommunestyrene i spørsmålet om å sikre nok bosettingsplasser til de syriske flyktningene i etterkant av kommunevalget.

Publisert: 22. sep 2015, kl. 12:47 | Sist oppdatert: 23. sep 2015, kl. 14:35
I etterkant av kommunevalget er det viktig at kommunenepolitikerne følger opp sitt ansvar, og sørger for at kommunene bidrar med det nødvendige antallet bosettingsplasser for at Stortingets vedtak om å ta imot 8000 syriske flyktninger i perioden 2015-17 kan la seg gjennomføre i praksis.

Den 10. juni vedtok alle opposisjonspartiene på Stortinget og regjeringen at Norge skal ta imot 8000 syriske kvoteflyktninger i perioden 2015-17.
I forkant av kommunevalget oppfordret Amnestys aktivister over hele landet kommunepolitikerne til å bidra til dugnaden for de syriske flyktningene, og sikre bosettingsplass for alle flyktningene.

Det er mange kommuner som har sagt seg villige til å bidra i dugnaden, dette er veldig bra. Samtidig er det flere kommuner som ennå ikke svart på statsråd Hornes forespørsel på hvor mange ekstra flyktninger de kan ta i mot. Nå når kommunevalget er over, er det viktig å se på sammensetningen i kommunestyrene, sammenligne med med hva de forskjellige partiene har lovet i valgkampen og oppfordre de nye kommunestyrene til å følge opp.

Nedenfor finner du to brev som kan sendes til kommunestyret i din by. Avhengig av om kommunepolitikerne og deres parti lovet å ta imot et ekstra antall syriske flyktninger eller om de var skeptiske eller endog avvisende, velger du hvilket av de to brevene som er det riktige.

Du trenger ikke å sende brev til alle politikerne i kommunestyret i byen din, men sørg for at alle partiene som er representert der får det brevet som er riktig utfra partiets uttalte syn på å bidra med bosettingsplasser til de syriske flyktningene. Rett adressat i et parti kan for eksempel være partiets gruppeleder i kommunstyret, eller den personen i partiet som har profilert seg i spørsmålet om de syriske flyktningene. Ordføreren bør få brev, og byrådslederen i de storbyene der man har såkalt bystyre.

Forslag til brev som sendes til kommunepolitikere som før kommunevalget var positive til å bosette et ekstra antall syriske flyktninger.
Forslag til brev som sendes til kommunepolitikere som før kommunevalget var skeptiske til å bosette et ekstra antall syriske flyktninger.

Lykke til!

Les mer på amnesty.no