Russland: Fengslet for å spille Pokémon Go

Bloggeren Ruslan Sokolovsky er dømt til to måneders administrativt fengsel for å ha spilt det populære spillet Pokémon Go i en katedral.
Publisert: 6. sep 2016, kl. 11:53 | Sist oppdatert: 6. sep 2016, kl. 12:54
For å la det være klinkende klart: Amnesty mener Sokolovsky må løslates umiddelbart. Han ble arrestert etter at han postet en video av seg selv, som viste at han spilte Pokémon Go i en kirke.

- Det absurde i saken med den russiske bloggeren som blir fengslet for å spille Pokémon Go i en kirke er at det viser hvor lavt myndighetene setter ytringsfriheten. Selv om Sokolovskys oppførsel kan bli ansett som respektløs av noen, så kan ikke stater fengsle folk kun for å fornærme religiøse følelser, sier John Dalhuisen, leder for Amnesty Internationals atrbeid i Europa og Sentral-Asia.

Ruslan Sokolovsky ble arrestert 3. september, og siktet for å "forhindre retten til å realisere tanke- og religionsfrihet, og oppfordring til hat".

Risikerer fem års fengsel

Dette hører innunder den såkalte "blasfemiloven", som ble innført i 2013 som en respons til den politiske opptredenen til medlemmene av punkgruppen "Pussy Riot" i en sentral katedral i Moskva. Loven kriminaliserer handlinger som krenker troendes følelser, og innebar en ytterligere innskrenkelse av ytringsfriheten i Russland. Sokolovsky hadde til hensikt å spille Pokémon Go i kirken den 11. august, etter en advarsel på russisk fjernsyn om ikke å fange pokemons på religiøste steder eller i nærheten av landegrensen, ellers ville man bli anmeldt.

Hvis han blir dømt etter den såkalte "blasfemiloven", så risikerer Sokolovsly opptil fem år i fengsel.

BLI MEDLEM: