Amnesty International. Lisa Arntzen, Gry Stordahl, Patricia Kaatee, Hilde Vanvik og Hannah Helseth forbereder seg til Stortingsbesøket klokken 12.

12 krav mot voldtekt

Aksjon Stopp Voldtekt har utarbeidet 12 krav til norske politikere. Gruppen er lei av tomt snakk, og krever umiddelbar handling.
Skrevet av: Åse Karen Westad Fjeld
PUBLISERT: 6. juni 2012, KL. 10:03 -
SIST OPPDATERT: 7. juni 2012, KL. 11:32
På vegne av voldtektsutsatte, ønsker Aksjon Stopp Voldtekt å legge press på norske politikere til å gjøre enda mer i kampen mot voldtekt.
De 12 kravene leveres på Stortinget klokken 12 i dag.

- Hvis vi kan samle oss bak 12 krav mot voldtekt, så kan mange gjøre det, sier Lisa Arntzen, initiativtaker bak aksjonen.

Les Lisa Arntzens blogginnlegg: "Et verdig voldtektsoffer"

Nettverket består av 23 personer: Fagfolk politikere, forskere, feminister, advokater, tillitsvalgte i fagbevegelser og næringslivsaktører. Men først og fremst ser de på seg selv som aktivister mot voldtekt og for rettssikkerhet.

Kampanjen er politisk uavhengig og ikke bundet til noen organisasjoner.

Bli med Amnesty på voldtektsseminar - les mer her!

30 millioner

Unikt for kravene er at disse også kommer med løsningsforslag. Kravene kommer i form av tiltak, som kreves iverksatt og gjennomført innen utgangen av 2014.

Kravene omhandler både forebygging, etterforskning og oppfølging av voldtektsofre. Dette fordi gruppa har sett seg lei på hvordan de mener voldtektsofre sviktes i alle ledd.

Det første kravet er 30 millioner kroner til en egen post på statsbudsjettet til forebyggende arbeid.

Dette er en liten sum sammenlignet med de dramatiske konsekvensene en voldtekt har, ifølge nettverket.

- Kravene er veldig gjennomførbare, og vi kommer til å eksistere frem til kravene er gjennomført, forsikrer Arntzen.

Fagre ord, lite handling

Arntzen forteller at aksjonen ble startet fordi de involverte var lei av brutte løfter.
- Vi har møtt hverandre på seminarer, fagdager og konferanser som alle endte med samme konklusjon: Hver såkalte ”voldtektsbølge” skaper overskrifter og frykt. Noen ganger et fakkeltog. Noen ganger råd om hvordan kvinner skal te og bekle seg. Alltid med politikere som sier at nå må noe gjøres. Så blekner overskriften, og ingenting skjer, fortsetter Arntzen.

Amnesty er positive

Kommunikasjonssjef Ingvild Gjone Lyberg i Amnesty mener det er flott at fagfolk tar tak i denne alvorlige problematikken.

- Dette er et veldig godt initiativ, som vi venter spent på hvordan politikerne vil følge opp. Vi har hørt mye snakk og tomme løfter, og håper på handling denne gangen.
Del saken
Andre Nyheter