Glansbildet slår sprekker – kommunene tar ikke ansvar

Nær halvparten (48 prosent) av landets kommuner kjenner ikke omfanget av vold mot kvinner i egen kommune. 10 prosent mener kvinner i deres kommune ikke utsettes for vold. - Norske kommuner tar ikke ansvar, sier Amnesty i ny rapport.
Publisert: 31. aug 2005, kl. 17:01 | Sist oppdatert: 2. sep 2013, kl. 14:03

- Vi kan slå fast at kommunene i liten grad føler politisk press for å motarbeide vold mot kvinner. I valgkampen krangler partiene om skolemat og kontantstøtte, men det er øredøvende taushet rundt det faktum at 1 av 4 kvinner har blitt utsatt for vold, sier Petter Eide, generalsekretær i Amnesty International Norge. I dag kl 11.00 overleverer han dette budskapet til justisminister Odd Einar Dørum og ordfører i Oslo Per Ditlev Simonsen foran "Brudeferd i Hardanger" på Nasjonalgalleriet.

Også i Bergen og Trondheim og flere andre norske byer blir rapporten overlevert til ansvarlige lokale myndigheter.

Amnesty International Norge har undersøkt hva norske kommuner gjør for å arbeide mot vold mot kvinner, og hvilken hjelp kvinner som har blitt utsatt for voldtekt eller vold får av sine kommuner. Resultatet er nedslående:

· 48 prosent kjenner ikke omfanget av vold mot kvinner i egen kommune

· 10 prosent mener kvinner i deres kommune ikke utsettes for vold

· 70 prosent har ingen politisk debatt om vold mot kvinner

· 95 prosent har ikke handlingsplan mot vold mot kvinner

· 17 prosent har ikke tilbud om krisesenter

· 64 prosent har ikke tilbud om voldtektsmottak

· 99 prosent har ikke informasjon om hjelpetilbud på andre språk enn norsk

- Denne situasjonen er uakseptabel og en krenkelse av norske kvinners menneskerettigheter, sier Petter Eide. – Undersøkelsen viser at regjeringens retorikk og handlingsplaner er verdiløse når de ikke gir kvinner beskyttelse der de lever og bor.

Amnesty krever at nasjonale og kommunale myndigheter tar ansvar for å omsette ord til handling:

- Alle norske kommuner må sette vold mot kvinner på den politiske dagsorden og sikre kvinner som er utsatt vold et tilfredsstillende tilbud om beskyttelse og rehabilitering, sier generalsekretær Petter Eide.

Bakgrunn:

Vold mot kvinner er et alvorlig samfunnsproblem, og den mest omfattende krenkelsen av menneskerettighetene i Norge. Anslagsvis 20 000 kvinner utsettes for vold eller alvorlige trusler om vold i Norge hvert år.

Rapporten Glansbildet slår sprekker. En rapport om norske kommuners arbeid mot vold mot kvinner er resultatet av en landsomfattende spørreundersøkelse som ble besvart av 64,7 prosent av landets kommuner.

Undersøkelsen avdekker en manglende vilje til å ta vold mot kvinner på alvor, og viser at kommunene ikke forstår at de har en menneskerettslig forpliktelse til å gi kvinner nødvendig beskyttelse.

Les hele rapporten her

Les svar fra de enkelte kommuner her

Vil du være med på lanseringen?

Lanseringen i Oslo starter i Tordenskioldsgate 6B kl 10.30 med mini-sightseeing og fortsetter på Nasjonalgalleriet med lansering og overrekkelse til nasjonale og kommunale myndigheter kl 11.00.

For mer informasjon:

Petter Eide, generalsekretær: 22 40 22 01 / 412 48 794

John Peder Egenæs, talsperson: 22 40 22 04 / 911 00 676

Ina Tin, kommunikasjonssjef: 22 40 22 05 / 474 00 285

Patricia Kaatee, prosjektleder for kommuneundersøkelsen: 22 40 22 35 / 930 80 926