Kjemper for menneskerettighetene - med livet som innsats

Fire år etter drapet på Anna Politkovskaya er menneskerettighetssituasjonen i Russland mer alvorlig enn noen gang.
Publisert: 11. okt 2010, kl. 09:53 | Sist oppdatert: 2. sep 2013, kl. 14:26
Drapet på Anna Politkovskaya i 2006 etterlot en verden i sjokk og vantro. Den internasjonalt anerkjente journalisten, forfatteren og menneskerettightsforkjemperen hadde selv blitt offer for overgrep hun selv så modig prøvde å bekjempe, gjennom sitt etterrettelige journalistiske arbeid i avisen Novaya Gazeta.

Drapet skulle dessverre vise seg å vœre en del av et urovekkende mønster der menneskerettighetsaktivister utsetter for bortføring, tortur, angrep på eiendom, drapstrusler og drap. Dette gjelder spesielt menneskerettighetsforkjempere som tar opp overgrep i republikkene Tsjetsjenia, Dagestan og Ingusjetia i Nord-Kaukasus.

Et politiske klima preget av frykt og trusler
Etter drapet på Natalia Estemirova i 2009, beskrev Tsjetsjenias president Ramzan Kadyrov den drepte som en person "blottet for ære og skamfølelse”.
- Uttalelsene gjenspeiler et politisk klima hvor menneskerettighetsaktivister beskyldes for å vœre folkefiender og stå i ledetog med vœpnede grupper, sier Patricia Kaatee, rådgiver i Amnesty International.

- I tillegg blir uavhengige journalisters og menneskerettighetsbeskytteres anmelderser av drapstrusler sjelden effektivt behandlet av myndighetene. Drap på flere kjente menneskerettighetsaktivister det siste året, og myndighetenes mangelfulle rettsforfølgelse, viser en manglende respekt for det arbeidet menneskerettighetsaktivister gjør i Russland, sier Kaatee.

Ingen bedring med Medvedev
Det har dessverre vœrt liten bedring under president Medvedev. Drapene på Anna Politkovskaya, Natalia Estemirova, Stanislav Markelov, Anastasia Barburova og en rekke andre menneskerettighetsforkjempere er fortsatt uoppklart. Det alarmerende høye antall journalister som er blitt drept i Russland, angivelig på grunn av sin yrkesaktivitet, gjør Russland til det tredje mest dødelige landet i verden for journalister, i følge Committee to Protect Journalists.

Avgjørende med internasjonalt press
Amnesty International har flere ganger bedt norske myndigheter om å ta opp den alvorlige menneskerettighetssituasjonen med russiske myndigheter, senest i forbindelse med president Mevedevs besøk i Norge i april 2010. Det er helt avgjørende at ettterforskningen av drapene på Natalia Estemirova, Stanislav Markelov, Anastasia Baburova og Anna Politkovskaya gjennomføres på en uavhengig og upartiske måte, og der det viser seg nødvendig må etterforskningen også omfatte forbindelser mellom drapene og myndighetspersoner, inkludert de som sitter høyest oppe i systemet, avslutter Patricia Kaatee.

Drap og angrep på menneskerettighetsaktivister i Russland
  • Natalia Estemirova som jobbet for Memorial Human Rights Centre, ble bortført i Grozny, hovedstaden i Tsjetsjenia 15. juli 2009. Hun ble funnet drept i Ingusjetia senere samme dag. Hun hadde mottatt en rekke trusler på grunn av sitt arbeid for menneskerettigheter.
  • Stanislav Markelov (34) advokaten som hadde arbeidet tett med Anna Politkovskaya ble skutt og drept i Moskva 19. januar 2009.
  • Journaliststudenten Anastasia Barburova (25) som gikk sammen med Markelov ble også, ble drept i angrepet.
  • Zarema Saidulaeva, leder for organisasjonen Let's Save the Generation og henne ektemann Alik Dzhabrailov ble begge kidnappet og drept 11. august 2009.
  • Webredaktør Magomed Evloev eieren av den uavhengige websiden Ingushetiya.ru, døde under mistenkelige forhold i politiets varetekt den 31. august 2008.
  • Den 25. juli 2008 ble menneskerettighetsforkjemperen Zurab Tsechoev bortført fra sitt hjem i Troitskaia, Ingusjetia, av væpnede menn. Han arbeidet for menneskerettighetsorganisasjonen MASHR. De væpnede mennene antas å ha vært føderale politimenn. Et par timer senere ble han funnet alvorlig såret i veikanten i nærheten av Magas, hovedstaden i Ingusjetia.
  • Anna Politkovskaya (48) ble skutt ned og drept utenfor sitt hjem i Moskva 7. oktober 2006. Politkovskaya var anerkjent langt utenfor Russlands grenser – særlig for sitt arbeid med å avdekke brudd på menneskerettighetene i Tsjetsjenia. Tre menn anklaget for drapet ble frikjent i februar 2009.
  • Yuri Shchekochikhin (53), viseredaktør i Novaya Gazeta – blant annet kjent for sine avsløringer om korrupsjon, døde 3 juli 2003, 12 dager etter at han ble akutt syk. Familie og kolleger mener han ble forgiftet og drept. Hans medisinske journal er hemmeligstemplet av myndighetene.
  • Igor Domnikov (42), døde 16. juli 2000, to måneder etter at han ble angrepet og slått gjentatte ganger i hodet med en hammer ved inngangen til blokken der han bodde. Han var blant annet kjent for sine kritiske rapporter om økonomiske disposisjoner i administrasjonen i Lipetsk.