Pressemelding: Amnesty til Sudans ambassadør: Slipp inn FN nå!

Mandag 13.11 klokken 14.00 overleverer Amnesty International mer enn 25 000 underskrifter til den sudanske ambassadøren i Oslo. Underskriverne fra hele Norden er opprørt over situasjonen i Darfur-regionen i Sudan, og krever at Sudan umiddelbart stanser angrep på sivilbefolkningen og slipper inn FN-styrker nå.
Publisert: 10. nov 2006, kl. 15:16 | Sist oppdatert: 25. Feb 2010, kl. 03:01

Sudans ambassade holder til i Holtegaten 28 i Oslo.

Ammestys generalrekretær i Norge, Petter Eide, møter ambassadør Charles Manyang D’Awol sammen med politisk leder John Peder Egenæs og Amnesty i Danmarks kampanje- og policykoordinator Joakim Lundstrøm.

De tre vil insistere på at ambassadøren legger trykk på sin egen regjering i Sudan.

Underskriftene er samlet inn i hele Norden, og beskjeden til ambassadøren er klar:

Slipp inn FNs fredsbevarende styrker nå!

Beskytt sivilbefolkningen!

Bakgrunn:

Situasjonen i Darfur er fortsatt prekær. Amnesty fortsetter derfor å sette fokus på krisen.

Flere militære grupperinger er involvert i konflikten i Sudan. I 2003 eskalerte konflikten ytterligere da regjeringen bevæpnet og støttet Janjawid-militsen slik at den kunne intensivere sine angrep i Darfur.

Siden dette har mange tusen mennesker blitt drept, de aller fleste av Janjawid og ordinære militærstyrker. Tusenvis av kvinner og jenter har blitt voldtatt og millioner av mennesker har blitt tvunget på flukt.

I mai 2006 signerte den sudanske regjeringen og en rebellfraksjon en fredsavtale. Til tross for dette har volden faktisk økt; bare i løpet av de siste fire månedene har over 80.000 mennesker blitt tvunget på flukt.

Sudanske myndigheter har nylig iverksatt den største militære offensiven på over et år i det nordlige Darfur. Flyangrep foregår i stor skala. Angrepene er kjennetegnet av alvorlige brudd på internasjonal humanitær lov, inkludert vilkårlige og direkte angrep på sivile mål.

Sivilbefolkningen i Darfur har vært gjennom ufattelige lidelser gjennom hele Darfur-konflikten. Amnesty International ber medlemmene av Sikkerhetsrådet og Den afrikanske unionen om å sikre at sudanske myndigheter samtykker i å utplassere en fredsbevarende styrke fra FN snarest, og å styrke AMIS’ kapasitet til å beskytte sivilbefolkningen til en fredsstyrke fra FN er på plass.

Kontakt:

Generalsekretær Petter Eide 41 24 87 94