Amnesty lanserte i går sin nye rapport "Glansbildet slår sprekker" som omhandler norske kommuners beskyttelse av kvinner som er utsatt for vold. Her er bildene fra Trondheim, Bergen og Oslo.
Publisert: 2. sep 2005, kl. 10:26 | Sist oppdatert: 28. Feb 2024, kl. 22:02

Lanseringen i Oslo

"Disse kvinnene fra Setesdalen representerer den nær tiendedelen av norske kvinner som er blitt livstruende skadet av sin parter", sa Petter Eide da han fra en sightseeing-buss guidet media gjennom en del av den norske virkeligheten som opptakt til lanseringen på Nasjonalgalleriet i Oslo. Foto: Alejandro Pérez
"Disse Østerdals-kvinnene representerer den fjerdedel av kvinner i Norge som har opplevd vold i parforhold", sa Petter Eide da turistbussen ankom Oslo rådhus. Foto: Alejandro Pérez

Et tjuetalls bunadskledde og "forslåtte" Amnesty-medlemmer, ververe og modeller prydet inngangen til Nasjonalgalleriet - og forskrekket turister en time torsdag 1. september. Foto: Alejandro Pérez

Det var et annerledes nasjonalromantisk uttrykk som møtte justisminister Odd Einar Dørum da han ankom Amnestys lansering på Nasjonalgalleriet. Foto: Alejandro Pérez
"Nå må regjeringen omsette de nasjonale planene til handling i alle norske kommuner", sa Petter Eide da han ga rapporten til Dørum som på sin side var opptatt av den holdningsendringen som må til for å stoppe vold mot kvinner. Foto: Alejandro Pérez
"Vi kan slå fast at kommunene i liten grad føler politisk press for å motarbeide vold mot kvinner. I valgkampen krangler partiene om skolemat og kontantstøtte, men det er øredøvende taushet rundt det faktum at 1 av 4 kvinner har blitt utsatt for vold", sa Petter Eide. Foto: Alejandro Pérez
Ordfører i Oslo kommune, Per Ditlev Simonsen, var opptatt av menns ansvar for å bekjempe vold mot kvinner. Han lovet at Oslo kommune skal fortsette og videreutvikle tilbud til voldsutsatte kvinner i kommunen. Foto: Alejandro Pérez

Lanseringen i Trondheim

Sterkt: "Glansbildet slår sprekker", her illustrert med bunadskledde "voldsofre" på vandring opp Nordre gt. i Trondheim.

Flere TV-team var på plass for å få med seg Amnestys overekkelse av kommuneundersøkelsen "Stopp vold mot kvinner" til ordføreren i Trondheim, Rita Ottervik.

Ekte: Stian Iversen (20) og resten av de oppmøtte herrene ga klar beskjed.

Et samlet aksjonsteamet foran Nidarosdomen - det perfekte sted for den nasjonalromantiske settingen.

Engasjert: Pressen var tydelig interessert i hva styreleder i AI Norge, Jon Ekeland,hadde å si i forkant av rapport-overleveringen til Trondheims ordfører, Rita Ottervik.

Lanseringen i Bergen

Facerne Mariela Norheim og Lene N. Kallevik er sjokkert over hvor ekte sminken ser ut.

Amnestys Tanja Clifford overreker rapporten til byrådsleder Monica Mæland.

Studentnettverksleder Maria Glenna, Organisasjonskonsulent Tanja Clifford, en studentnettverksmedlem og rådsmedlem Anita Mehlingen synes det er lett å se alvorlig ut og har fått noen forbipasserende til å lure på om det var ekte?

Studentnettverkets Tone Salthe åpner arrangementet på Vågsallmenningen. Rådsmedlem, Facer og UfA kontakten står å holde opp plakater.