- Norske kommuner svikter voldsutsatte kvinner. Det var budskapet i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Tromsø og flere andre byer da Amnesty samkjørte lanseringen av en ny rapport om kommunenes innsats for å sikre kvinner i Norge et liv uten vold.
Publisert: 15. sep 2005, kl. 13:32 | Sist oppdatert: 5. Feb 2024, kl. 10:33
Justisminister Odd Einar Dørum ble møtt av «forslåtte» norske kvinner opp trappen til Nasjonalgalleriet og lanseringen av Amnestys rapport. Foto: Alejandro Perez

Av Tanja Clifford i Bergen, Tove Marie Paasche i Trondheim og Ina Tin i Oslo

- Amnestys kommuneundersøkelse viser at regjeringens retorikk og handlingsplaner er verdiløse når de ikke gir kvinner beskyttelse der de lever og bor, sa Petter Eide da han overleverte rapporten til justisminister Odd Einar Dørum og ordfører i Oslo, Per Ditlev Simonsen. Lan­seringen fant sted foran maleriet «Brudeferd i Hardanger» på Nasjonal­galleriet i Oslo.

OSLO. Foto:Alejandro Perez

- Glansbildet er ødelagt

Dørum mente regjeringen ikke hadde grunn til å ta kritikk for manglende handling, men understreket samtidig at Amnestys fokus var ­viktig:

- Glansbildet Amnesty knuser i dag, er det flere som har tråkket på i mange år. Krisesentrene har gjort det gjennom 30 år, jeg gjorde det i 1999 da den første handlingsplanen kom, og igjen i 2004 da den nye handlingsplanen ble lagt frem, sa justisministeren.

Som opptakt til overrekkelsen på Nasjonalgalleriet, guidet generalsekretær Petter Eide, media og gjester på en mini-sightseeing i en del av den norske virkeligheten. Fra bussen kunne man observere «forslåtte» og bunadskledde kvinner med dystre tall på store plakater, foran Rådhuset, Stortinget, Tinghuset og ved inngangen til Nasjonalgalleriet.

BERGEN. Foto: Tanja Clifford

- Jeg blir ydmyk

Byrådsleder i Bergen, Monika Mæland, takket Amnesty da hun mottok rapporten på Vågsallmen­ningen der lanseringen fant sted i Bergen.

- Det er godt å bli gjort oppmerksom på denne problemstillingen. Jeg blir ydmyk når jeg ser denne rapporten og jeg håper på godt samarbeid med Amnesty når vi skal arbeide videre med disse spørsmålene, sa byrådslederen som lovet å se nærmere på hvordan Bergen kan få flere tiltak mot kvinnevold på agendaen.

15 bunadskledde aktivister med og uten blåveis sto sammen med Bergen-kjendiser som Frode Øverli, jentene fra Ephemera og basketballspillere fra Ulriken Eagles. De ga overfor den samlede lokale pressen som møtte opp, uttrykk for sin støtte til Amnestys arbeid mot vold mot kvinner.

Prorektor ved Universitetet i Bergen, professor Anne Gro Vea Salvanes, innledet lanseringen av rapporten med å rose Amnesty for å rette søkelys mot vold mot kvinner. Hun så sitt ansvar i å ta dette opp i det akademiske miljøet i Bergen.

TRONDHEIM. Foto: Asle Frøkedal

Lite politisk oppmerksomhet

Ordfører i Trondheim, Rita Ottervik, var svært positiv til at Amnesty satte fokus på et tema som har hatt alt for lite dekning, både i politikken og i media. Hun lovet å ta rapporten med seg inn videre i arbeidet.

Og det er mye å gripe fatt i, ettersom tallene for Trøndelag er blant landets svakeste, spesielt når det kommer til økonomiske bevilgninger til krise­senter. Det finnes heller ingen handlingsplan for vold mot kvinner i regionen.

Ekte mannfolk

Det var styreleder i Amnesty, Jon Ekeland, som overrakte henne rapporten foran rådhuset, pressen og et spesielt 17. mai-tog av bunadskledde jenter sminket som voldsofre. Sammen med dem bar en rekke menn og gutter budskapet: «Ekte mannfolk slår ikke».

Som opptakt til overrekkelsen, beveget 17. mai-toget seg via Nordre og Munkegata mot rådhuset der det gjorde sterkt inntrykk på både de oppmøtte og forbipasserende. De unge «voldsofrene» - stort sett ungdom fra UFA gruppene fra Sverres­borg, Selbu, og UFA som er knyttet til de ulike videregående skolene sørget for at den nasjonalromantiske rammen rundt overrekkelsen av den første rapporten om menneskerettighetsbrudd nasjonalt var på plass.

I Tromsø mottok ordfører og varaord­fører rapporten av tre bunadskledde Amnesty-medlemmer med TVTromsø på slep, og dagen etter var turen kommet til Sandnes og Stavanger der ordførerne fikk høre teksten.

OSLO. Foto:Alejandro Perez

1. oktober

Arbeidet for å bedre kommunenes håndtering av vold mot kvinner fortsetter. Amnesty vil skape allianser med fagmiljøer, kvinnebevegelsen, fagbevegelsen og politiske partier for å få satt problemene på dagsorden lokalt og utfordre kommunale myndigheter.

Et spennende samarbeid er i gang med Fagforbundet som organiserer mange kommuneansatte og folk som møter problemet i sitt daglige virke. Fagforbundet representerer med sine 300 000 organiserte en fantastisk mulighet til å utvide aksjonsradiusen. Vi oppfordrer alle aktive Amnesty-medlemmer som vil være med på dette arbeidet fremover til å ta kontakt med den lokale Fagforbunds-klubben. Den neste store aksjons- og vervedagen blir 1. oktober der målet er felles arrangementer, debattmøter, høringer med politikere og stands i så mange kommuner i Norge som mulig.

Ta kontakt på telefon: 22 40 22 00 eller epost: [email protected] for mer informasjon.

Takk

En lang rekke støttespillere i kampanjen Stopp vold mot kvinner fortjener takk: Fagpersoner på Norsk institutt for by- og regionforskning, Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress, Voldtektsmottaket i Oslo, Norsk Folke­hjelp, Krisesentersekretariatet og Norsk Krisesenterforbund som har kvalitetssikret rapporten; Kikkut reklamebyrå som har gitt kampanjen sin sterke profil; Red Media som har ryddet kostbar vei for Amnestys annonser i media; 2veis som har gitt råd i arbeidet med å nå nye målgrupper; Mediafront som har utformet kampanjen på nettet og Motion Blur as som bidro til reklamefilmen.

Publisert i AmnestyNytt 2005/3

Les videre her:

Leder: Et stort stykke Norge | Amnesty International Norge

Fotoreportasje fra lansering av rapporten Glansbildet slår sprekker | Amnesty International Norge

Glansbildet slår sprekker - første Amnesty-rapport om norske krenkelser | Amnesty International Norge

- Vold mot kvinner er ingen privatsak | Amnesty International Norge