Mexico: Felles front mot kvinnedrapene

Det nytter! Internasjonalt press har fått mexicanske myndigheter til å ta kvinnedrapene og forsvinningene i grensebyen Ciudad Juarez på alvor.
Publisert: 28. nov 2003, kl. 13:20 | Sist oppdatert: 25. sep 2008, kl. 01:13

Siden 1993 har om lag 400 kvinner i den mexicanske byen Ciudad Juarez i delstaten Chihuahua forsvunnet. De fleste er senere funnet drept. Flere har vært utsatt for grov seksuell vold. Ingen vet hvem som står bak ugjerningene eller hvorfor kvinnene blir kidnappet. Lite er gjort fra politiet side for å få oppklart de mystiske drapene. Etterforskningen har vært mangelfull og har gjort identifisering nesten umulig. Myndighetene som har nølt med å ta tak i saken, er nå under internasjonalt press for å etterforske tragedien.

I oktober møttes pårørende til ofrene i Ciudad Juarez, representanter fra Amnesty, mexicanske myndigheter og menneskerettighetsorganisasjoner til en høring i Mexico City. Hensikten var å legge press på landets myndigheter for å få ryddet opp i lovgivningen, heve kvaliteten på etterforskningen av drapene, samt skape et bedre tillitsforhold til det juridiske systemet i landet.

En uke før høringen startet, utpekte president Vicente Fox menneskerettighetsadvokaten Maria Guadalope Morfin til å lede etterforskningen av de mange uoppklarte mordsakene. Hun skal samarbeide med internasjonale spesialister på ben- og DNA-identifisering, samt eksperter på sikring av åsted for kriminelle handlinger. I oktober besøkte en delegasjon med seks amerikanske jurister Chihuahua. De befarte blant annet åstedet der åtte kvinner ble funnet drept i november 2001.

Av Nina Mortensen er Mexico-koordinator for Amnesty International Norge

• Den opprinnelige aksjonen:Mexico