2005: Slo sprekker i glansbildet

1. september 2005 overleverte Amnesty Norge rapporten «Glansbildet slår sprekker» til justisministeren og en rekke ordførere. Rapporten viste klart at vold mot kvinner slett ikke står på den politiske dagsorden, og at det er langt igjen før lokale myndigheter i Norge oppfyller sin plikt til å sikre kvinner et liv uten vold.
Publisert: 22. Feb 2006, kl. 11:36 | Sist oppdatert: 28. Feb 2024, kl. 22:21
Foto: Alejandro Perez

Amnesty og Fagforbundet fulgte opp med felles krav overfor den nye regjeringen om økt innsats mot vold mot kvinner. Både regjeringserklæring og nye midler på statsbudsjettet for 2006 innebærer en økt oppmerksomhet om dette problemet.

Nye handlingsplaner mot vold

Kun få dager etter at Amnesty overleverte Trondheims ordfører Rita Ottervik «Glansbildet slår sprekker» fremmet Ottervik et politisk vedtak om at kommunen skulle utarbeide en handlingsplan mot vold i nære relasjoner.

Ikke lenge etter fulgte Bergen opp med en lignende arbeidsplan. Her refereres det hovedsakelig til Amnestys rapport.

I tillegg ga sosial- og helsedirektoratet landets fylkesmenn i oppdrag å etablere fylkesdekkende mottak for voldtatte- og voldsutsatte personer.

I løpet av året ble det opprettet voldtektsmottak i Oppland, Østfold og Nordland.

Seminar om menneskehandel

Også på andre områder satte Amnesty fokus på kvinner.

2. mai 2005 arrangerte Amnesty i samarbeid med Pro Sentret et seminar om menneskehandel og menneskerettigheter. Her ble nasjonale og internasjonale aktører utfordret til å sette kvinners menneskerettigheter i sentrum for bekjempelsen av menneskehandel.

Dessuten tok norske myndigheter Amnestys kritikk om manglende integrering av kvinner i fredsforhandlingene med Sudan på alvor. Som et resultat ble det arrangert en egen kvinnekonferanse i forkant av donormøtet for Sudan i april 2005 slik at også kvinner ble hørt under forhandlingene.

Lobbyvirksomhet i samarbeid med andre kvinne- og humanitære organisasjoner førte til at UD i oktober 2005 vedtok å utarbeide en handlingsplan for iverksettingen av Sikkerhetsrådsresolusjonen om kvinner, fred og sikkerhet.