Ban Ki-moon: Vi må handle nå!

FNs generalsekretær Ban Ki-moon skrøt av den internasjonale aksjonen for en sterk våpenavtale da han fikk overlevert mer enn 600.000 underskrifter fra Amnesty International og andre organisasjoner tidligere denne uken.
Publisert: 6. jul 2012, kl. 08:11 | Sist oppdatert: 6. jul 2012, kl. 13:47

Generalsekretæren talte ved FNs hovedkvarter i New York etter å ha mottatt oppfordringen fra de forskjellige organisasjonene som sammen har samlet over 600.000 underskrifter for kontroll av global våpenhandel. Kampanjen krever en effektiv våpenavtale, Arms Trade Treaty (ATT), som kan ende uforsvarlig og uregulert våpenhandel.

Et gigantisk problem
Hvert eneste minutt dør et menneske på grunn av væpnet vold. I verden i dag finnes det mer enn 600 millioner håndvåpen. Åtte millioner nye produseres hvert eneste år.

Denne uken startet FNs generalsekretær de avgjørende FN-forhandlingene mellom regjeringene, som nå har fram til 27. juli til å enes om en avtale.

- Vi må handle nå for å stanse de omfattende menneskelige lidelsene den uregulerte våpenhandelen forårsaker, sa Ban Ki-moon.

Millioner av mennesker har blitt drept, skadet, voldtatt, undertrykt og tvangsflyttet fra hjemme sine hvert år som følge av uansvarlig våpenhandel.

Krever umiddelbar handling

Hundretusener av tilhengere av Amnesty og andre organisasjoner fra hele verden har signert kampanjen for en robust våpenavtale som beskytter menneskerettigheter.

Tilstede under overleveringen av signaturene var også Salil Shetty, Amnesty Internationals generalsekretær. Han oppfordret Ban Ki-moon til å gjøre alt i sin makt for å sikre at en effektiv ATT blir oppnådd.

Årsakene er problemet

Amnestys generalsekretær Shetty påpekte at det definitivt må settes en stopper for en tilnærming til problemet som ser på konsekvensene, i stedet for årsakene.
Beslagleggelse av våpen blir for ofte utført kun etter at drap allerede har blitt begått. Dette fokuset må endres, mener Amnestys generalsekretær.

- Mennesker over hele verden er klar over at vi må ha en avtale som takler årsaken til problemet, ikke bare resultatet, sa Shetty.

Første våpenavtale noen sinne

Det finnes i dag ingen omfattende juridiske internasjonale regler for global handel av håndvåpen og miner. Smutthull er svært vanlige både i nasjonale og regionale kontroller, og den internasjonale handelen er i stor grad uregulert. Dette kan endres i løpet av den kommende måneden.

Amnesty International ønsker å se en traktat som gjør det tydelig at våpen ikke må forsynes til land der det er en betydelig sjanse for at de vil bli brukt til å begå brudd på menneskerettigheter.

Samlet i aksjonen

Under seremonien fikk Ban Ki-moon også høre erklæringer fra religiøse ledere, medisinske fagfolk og fremstående politikere som støtter en sterk ATT.

Mennesker i hele verden må øke presset på deres ledere over de neste ukene, for at de skal komme frem til en god våpenavtale når forhandlingene er over i slutten av juli, mener Amnesty International.

FAKTA:
  • I dag finnes det ingen internasjonal avtale som regulerer våpenhandel.
  • Hvert år produseres 12 milliarder kuler. Det er nesten nok til å skyte hele verdens befolkning to ganger.
  • Mellom 2.-27. juli møtes FNs medlemsland for første gang for å bli enige om en våpenhandelsavtale, Arms Trade Treaty (ATT).
  • Flere organisasjoner har gått sammen om en “Control Arms Campaign” for å sikre en sterk avtale. Denne kampanjen har samlet over 600.000 underskrifter fra hele verden.
  • Amnesty krever en avtale som gjør det ulovlig for stater å transportere våpen til land der det er en risiko for at de vil bidra til alvorlige brudd på menneskerettigheter.

Les mer på amnesty.no