Braksalg av minne-CD

Minne-CDen etter 22. juli, ”Mitt Lille Land”, har solgt formidabelt godt. Sluttresultatet for CD-salget viser et overskudd på minimum 5,2 millioner kroner til AUFs musikkamfi på Utøya og prosjekter i regi av Norsk Folkehjelp og Amnesty International.
Publisert: 13. des 2011, kl. 00:32 | Sist oppdatert: 14. des 2011, kl. 09:28
Samlealbumet, som har vært det mestselgende albumet i Norge gjennom flere uker, består av sanger som har preget det norske folk i perioden etter terrorangrepene i sommer, og på spillelisten står blant annet kjente navn som Maria Mena, Åge Aleksandersen, Ole Paus, DDE og Bjørn Eidsvåg.

- Vi visste jo ikke helt hva vi bega oss ut på i begynnelsen, og resultatet er virkelig over all forventning, sier Chris Collings og Thomas Borgvang som var de to private initiativtagerne til prosjektet som har vært en intens dugnad fra musikkbransje, salgsledd, organisasjoner og privatpersoner. Alle involverte har stilt med det de har av ressurser, være seg tid og innsats, apparat og kontaktnettverk. Gledelig er det også at flere av artistene har sagt fra seg alle NCB-inntekter for salget, noe som er svært uvanlig i musikkbransjen.

Prosjekter for framtiden
Halvparten av overskuddet av platen skal som kjent gå til bygging av et nytt musikkamfi på Utøya. De resterende 50% deles mellom Amnesty International og Norsk Folkehjelp.

- Målet vårt er å ta tilbake Utøya som et sted der ungdom kan drive politisk diskusjon og debattere nye ideer, en plass for engasjement og glede. Derfor ønsker AUF å gjøre Utøya bedre og finere enn før 22. juli. Utøya skal igjen bli et sted der gode minner skapes, sier lederen for AUF, Eskil Pedersen.

Generalsekretær i Norsk Folkehjelp, Liv Tørres, forteller: - Norsk Folkehjelp skal bruke pengene fra minne-CDen til å styrke kampen mot rasisme og fordommer gjennom å opprette og lansere nettstedet fordommer.no. Denne siden skal gi deg fakta når du skal argumentere mot generaliserende holdninger, fordommer og rasisme. Med fordommer.no gjør vi det enklere å ta til motmæle i nettdebatter, på arbeidsplassen eller rundt middagsbordet. Usmakelige kommentarer og fremmedfiendtlige holdninger bekjempes best med fakta. Fordommer fordummer.

- Terroristen brukte internett i et forsøk på å forgifte våre holdninger til mangfold og annerledeshet. I Amnesty vil vi bruke pengene fra "Mitt lille land" til å tenne motild mot slik bruk av nettet, sier John Peder Egenæs, generalsekretær i Amnesty International. - Helt konkret har vi planer om å utvikle et interaktivt opplegg for ungdom som skal mane til menneskerettighetsaktivisme både her i Norge og i solidaritet over landegrensene. I tillegg planlegger vi en samling for ungdom i november 2012 der vi henter inn aktivister fra fjern og nær som med bakgrunn i egne erfaringer kan inspirere til aktivisme og menneskerettighetsarbeid i sosiale medier.

Formidabel etterspørsel
- I utgangspunktet ble det trykket opp 68 000 album, men etterspørselen var så stor at det bare noen få dager etter releasedato 22. september ble besluttet å øke opplaget, forteller Oddgeir Kristensen, salgssjef i Sony Music Entertainment Norway.

Basert på informasjon fra salgsleddene kan vi konkludere med at minst 80 000 album har funnet sin vei til forbruker siden slippdato.

- Flere aktører har valgt å fortsette å selge CD-en slik at det for eksempel er mulig å gi den i julegave, sier Kristensen.

Pengene vil overføres Norsk Folkehjelps konto i midten av januar, som igjen har ansvaret for å fordele pengene til de tre involverte organisasjonene.

Tracklisten til minne-CDen:
Spor 1: Maria Mena, Mitt lille land
Spor 2: Herborg Kråkevik, Til ungdommen
Spor 3: Maria Solheim, Barn Av Regnbuen
Spor 4: Bjørn Eidsvåg, Eg Ser
Spor 5: Halvdan Sivertsen, Kjærlighetsvisa
Spor 6: DumDum Boys, Tyven Tyven
Spor 7: Jonas Fjeld og Lynni Treekrem: Engler I Sneen
Spor 8: D.D.E., Det Fine Vi Hadd' Sammen
Spor 9: Jørn Hoel, Ei Hand Å Holde I
Spor 10: Sigvart Dagsland, Alt Eg Såg
Spor 11: Kråkesølv og Magnus Eliassen, Til Dem Du E Gla I