Nicaragua: Tøff kamp mot kvinnevold

Vold mot kvinner og jenter er et omfattende problem i Nicaragua, spesielt på landsbygda. Fravær av tall og statistikk bidrar til at voldens alvor og omfang i liten grad er synliggjort.
Publisert: 17. Mar 2012, kl. 15:15 | Sist oppdatert: 2. Apr 2012, kl. 10:42

– Omfanget av vold mot kvinner er omfattende, og det er økende, forteller Martha Maria Blandon, som representerer i El Groupa Strategico, en allianse av ulike organisasjoner som jobber med seksuelle og reproduktive helserettigheter.

På bakgrunn av rapporterte tilfeller i aviser og andre medier hadde organisasjonen registrert 99 kvinnedrap per juli 2011.

Få straffes for voldtekt

Til tross for at det nå er opprettet egne enheter for vold mot kvinner ved 59 politistasjoner blir volden fremdeles ikke registrert på noen skikkelig måte, og politiets egne tall viser bare 35 tilfeller av kvinnedrap i samme periode.

Seksualisert vold og voldtekt er utbredt, og det er særlig unge jenter som er utsatt. Ifølge Nicaraguas rettsmedisinske institutt er offeret i anmeldte voldtektssaker i 74 prosent av sakene mellom 11 og 17 år. Når jentene anmelder overgrepene blir de ofte mistrodd og mistenkeliggjort. Svært få overgrep resulterer i rettssak og dom.

- Det er et stort problem at det er en nærmest fullstendig straffefrihet for voldtekt i landet. Av alle voldtektsanmeldelser er det kanskje 6-7 prosent som ender med fellende dom, forteller Juanita Jimenez fra kvinneorganisasjonen Movimiento Autónomo de Mujeres (MAM).

Korrupt rettsvesen

I det nicaraguanske rettsvesenet blir sentrale åremålsstillinger forlenget gjennom presidentens direkte inngripen, selv om dette i prinsippet ikke skal være mulig. Dette gjelder så vel sentrale lederstillinger i Politidirektoratet, som stillingene til flere av høyesterettsdommerne.

Med dette bidrar president Daniel Ortega til å opprette effektive patron-klient forhold til nøkkelpersoner i rettssystemet. Det fører til at rettslige prosesser og beslutninger blir følsomme for politiske føringer fra president og regjering.

Et eksempel på dette er at Nicaraguas høyesterett etter flere år med vurdering fremdeles ikke har konkludert med hvorvidt innføringen av et totalforbud mot abort i Nicaragua er grunnlovsstridig.

Azalea Sollis fra MAM påpeker at det har skjedd en deregulering av hele det juridiske systemet

– Det er klart at dette har store konsekvenser for kvinner, og bidrar til å svekke kvinners mulighet til å få oppreisning etter overgrep i rettssystemet. I voldtektssaker der det er politiske eller personlige interesser involvert blir eksisterende lover og gjeldende rettspraksis tilsidesatt, og det blir nærmest umulig å få til en fellende dom. Det skjer ikke bare i voldtektssaker, men i alle saker der presidentens eller sandinistpartiets interesser er involvert. Rettsikkerheten er alvorlig svekket, og sivilsamfunnet inkludert kvinnebevegelsen er blitt satt på sidelinjen, forklarer hun.

Fatima Hernandez

Nicargaguas antagelig mest omtalte voldtektssak er saken til Fatima Hernandez.

Fatima Hernandez ble bortført på en bensinstasjon av tre menn om kvelden 24. juli 2009. Hun blir kjørt til et hotell, der hun blir voldtatt gjentatte ganger av Farington Reyes, en av mennene som bortførte henne. Klokka fire neste morgen blir hun dumpet på trappene til Roberto Huembes sykehus i Managua. Fatima Hernandez er innlagt på sykehuset i over en måned med omfattende skader. De første tre ukene er hun ute av stand til å gå, og må kjøres i rullestol.

Saken blir umiddelbart anmeldt til politiet. I første rettsinstans blir overgriperen dømt til åtte års fengsel. Dommen blir anket til lagretten, deretter til høyesterett. Noe av det mest betenkelige i ankeprosessen er at påtalemyndighetene under rettsprosessen åpent støtter tiltaltes krav om frifinnelse. Etter statsadvokatens mening kan det nemlig ikke kan bevises at Reyes har gjort seg skyldig i voldtekt.

"Aksepterende samarbeid"

Sommeren 2011 kommer Nicaraguas høyesterett med en oppsiktsvekkende dom.

Retten anfører at overgrepet skjedde med offerets ”aksepterende samarbeid” siden hun ”hadde tatt noen øl med overgriper i forkant av voldtekten”.

Med denne begrunnelsen begrenser Høyesterett tiltalen, halverer straffen fra åtte til fire års fengsel, og åpner for å frafalle straffen i sin helhet. Rettens argument for å sette ned straffen er at voldtekten ”ikke var planlagt men skjedde i et anfall av lidenskap, under innflytelsen av alkohol”

Dommer i høyesterett er Juana Méndez, en av dem som nylig har fått forlenget sin åremålsstilling gjennom president Ortegas direkte inngripen. .

Dommen er alvorlig, fordi den fordreier det faktiske hendelsesforløpet i saken fullstendig, og ser bort fra et omfattende medisinsk bevismateriale som dokumenterer at den seksuelle handlingen ble gjennomført med langvarig og særdeles grov vold og tvang.

I tillegg bekrefter dommen fordommer og kjønnsstereotype oppfatninger om kjønn og seksualitet som tilrettelegger for overgrep, eksempelvis at en mann ikke kan kontrollere sine seksuelle lyster, og at en kvinne er seksuelt tilgjengelig fra det øyeblikket hun åpner opp for sosial kontakt.

Personlige forbindelser avgjør

Det er all grunn til å spørre om høyesteretts beslutning har sammenheng med at Farrinton Reyes er medlem av Sandinistpartiet, hans mor en nær venninne av presidentens kone, og hans gudmor et fremtredende medlem i sandinistregjeringen. Dommen synliggjør hvordan sentrale rettsstatsprinsipper fravikes når personlige eller politiske interesser står på spill. Resultatet er at kvinners tilgang til rettferd etter overgrep blir alvorlig svekket i saker der overgriperen har sterke bånd til landets maktelite.

Amnesty snakket med Fatima rett etter at dommen i høyesterett falt. Hun var sliten og sint.

- Familien til mannen som voldtok meg, har truet meg og min familie fordi jeg har prøvd å oppnå rettferd. Min mor og bror har blitt banket opp. En av mennene som var delaktige i bortføringen min prøvde å kvele meg med en pute da jeg var innlagt på sykehus etter voldtekten, sier Fatima.

- Hver gang jeg går ut av huset møter jeg mennesker som stopper meg, slenger fornærmelser og hånsord. Volden jeg har vært utsatt for fortsetter, tilsynelatende uendelige. Jeg frykter det aldri vil ta slutt.

Kampen fortsetter

Den 22. november 2011, et par dager før FNs internasjonale dag mot vold mot kvinner, besluttet retten å oppheve dommen i sin helhet. Reyes, som opprinnelig var dømt til åtte års fengsel, endte med å sone mindre enn 18 måneder i fengsel for en særdeles grov voldtekt med omfattende voldsbruk, mot en forsvarsløs ung jente.

Fatima Hernandez har nå brukt opp alle muligheter i den nicaraguanske rettsvesenet. Hun planlegger å anke saken til Inter-amerikanske kommisjonen for menneskerettigheter og håper hun vil få rettferd der.

- Uten støtten fra mine foreldre, mine brødre og søstre, ville jeg aldri ha klart å stå i denne kampen. Men noen ganger vet jeg ikke hvor jeg skal finne styrken til å fortsette, sa hun da vi møtte henne i Managua i juli 2011.

Fatima har også støtten fra Nicaraguas samlede kvinne- og menneskerettighetsbevegelsen i ryggen. Det er å håpe at dette, sammen med støtten fra familien, gjør det mulig for henne å stå rakrygget i sin fortsatte kamp for rettferd.

Støtt Amnestys aksjon mot abortforbud i Nicaragua!

Denne saken har tidligere stått på trykk i JURK-Magasinet.

DETTE GJØR AMNESTY:
  • Amnesty Internationals kampanje mot vold mot jenter og kvinner i Nicaragua fortsetter.
  • Amnestys viktigste krav til politikerne er å få på plass en nasjonal handlingsplan mot vold mot jenter og kvinner. Det er et nødvendig første skritt for å sikre nicaraguanske jenter og kvinner en grunnleggende rett til respekt for fysisk og psykisk integritet, og beskyttelse mot alle former for overgrep.

STØTT AKSJONEN VÅR: