Papirløses rettigheter må styrkes

Barns rettigheter må veie tyngre enn statens innvandringspolitiske hensyn. Dette var blant kravene organisasjonene som holdt pressekonferanse i dag for papirløses rettigheter fremmet.
Publisert: 18. Jan 2011, kl. 10:53 | Sist oppdatert: 21. Jan 2011, kl. 08:32
- De papirløse er mange flere enn Maria Amelie, og problematikken har foregått mye lenger enn denne saken. Men Maria Amelie har gitt et navn og et ansikt til situasjonen for papirløse i Norge, sa John Peder Egenæs, generalsekretær i Amnesty International i Norge, da han åpnet pressekonfernasen for papirløses rettigheter i dag.

Konferansen ble holdt av nærmere 30 organisasjoner som er med i kampanjen som startet i fjor sommer for å sette søkelyset på de papirløses situasjonen i Norge og fremme deres rettigheter.

- Vi mener det er viktig å delta i debatten om Maria Amelies sak for derigjennom å sørge for at vi får en praksis i Norge som på en bedre måte ivaretar de papirløses rettigheter, sier John Peder Egenæs, generalsekretær i Amnesty International i Norge.

Papirløskampanjens hovedkrav er at det bør vedtas en øvre grense på for eksempel fire år for hvor lenge, barnefamilier med mindreårige barn skal være i Norge før de kan få opphold i landet. Det bør også vurderes en øvre grense for hvor lenge voksne papirløse skal være i Norge før de får opphold.

Tilknytning til Norge
Jon Ole Martinsen i Selvhjelp for innvandrere og flyktninger (SEIF) viste til forskriftsendringen i Utlendingsloven fra 2007 som tilsier at ved vurdering av sterke menneskelige hensyn skal barnets tilknytning til riket være tungtveiende. Likevel sitter det ifølge organisasjonen 313 barn på norske asylmottak som har oppholdt seg i Norge i over tre år. Noen av disse barna har vært i Norge i mer enn ni år, og er fullt integrert i norsk skole.

- I mange av disse sakene ser vi at barnets tilknytning til riket er tatt med i betraktningen, men såkalte innvandringspolitiske hensyn veier tyngre. Vi kan ikke sette barns rettigheter opp mot regjeringens pågående innvandringspolitikk, sa Jon Ole Martinsen.

Skattebetaler uten papirer
Det er ikke bare barn som strever under en papirløs tilværelse i Oslo. Omar Ibrahim Mohammed Ishak kom til Norge fra Sudan i 2002, han har lært seg norsk, har en lederjobb i et renholdsfirma og betaler skatt. Men han har ingen papirer.

Ishak flyktet etter at han ble fengslet og torturert i Karthoum fordi han ble mistenkt for å delta i SPLM, en av frigjøringbevegelsene i Sør-Sudan, men greide å flykte fra sykehuset. I 2005 fikk han endelig avslag på asylsøknaden, fordi UDi mente hendelsenen lå for langt tilbake i tid. I Norge har han engasjert seg i politisk aktivitet og har grunn til å tro at sudanske myndigheter overvåker ham i Norge. Han frykter at tilknytningen til den sudanesiske organisasjonen Justice Equality Movement (JEM) kan gjøre returen farlig.

- Jeg har fått påvist hepatitt B, men har ikke tilgang på legehjelp. Det er en vanskelig situasjon, jeg er deprimert, men får ingen hjelp, sa Omar Ibrahim Mohammed Ishak.

Retten til helse under opphold i Norge, uavhengig flyktningstatus er blant papirløskampanjens krav.

Redd hele tiden
Den 33 år gamle kvinnen fra Etiopia som kaller seg Kenna fortalte hvordan hennes liv i Norge gjennom 12 år konstant er preget av frykt og usikkerhet. Hun har lært seg norsk på egenhånd og jobbet uten papirer i renholdsbransjen i ni år.

- Å leve med den konstante frykten og usikkerheten i så mange år er en enorm psykisk belastning. Jeg er redd hele tiden. Jeg er redd nå, sa hun og forbød samtlige medier under pressekonferansen å ta bilde av henne.

Tilstede på konferansen var det flere papirløse som formidlet lignende historier til et stort oppmøtt pressekorps.

Papriløskampanjen -
Ingen er ulovlig krever:

• Retten til helse må ivaretas
  • Retten til utdannelse for barna må ivaretas
  • Det bør vedtas en øvre grense for hvor lenge (for eksempel 4 år) barnefamilier med mindreårige barn skal være i Norge før de kan få opphold i landet
  • Det bør også vurderes en øvre grense for hvor lenge voksne papirløse skal være i Norge før de får opphold

Signér aksjonen La Maria Amelie få bli

Les mer på amnesty.no