Sudan: Skremmende overgrep

Amnesty slår alarm om omfanget av torturen og mishandlingen i Sudan.
Publisert: 18. Jan 2012, kl. 12:09 | Sist oppdatert: 18. Jan 2012, kl. 14:58
Amnesty International har bedt statssekretær Torgeir Larsen i Utenriksdepartementet (UD) om å ta opp brudd på grunnleggende menneskerettigheter når han møter myndighetene i Sudan og Sør-Sudan i slutten av januar.

Vilkårlige arrestasjoner og tortur

Amnesty International fortsetter å være dypt bekymret over omfanget av vilkårlige arrestasjoner, tortur og mishandling, i enkelte tilfeller med døden til følge, som Sudans sikkerhetsstyrker står bak.

Mellom januar og april 2011 ble hundrevis av mennesker arrestert av sikkerhetsstyrkene, etter omfattende demonstrasjoner i Khartoum og andre større byer i Sudan. Mange av arrestantene ble utsatt for tortur og mishandling, inkludert seksuelle overgrep.

- Sudan bør følge anbefalingene fra FNs Menneskerettighetsråd og gjennomføre nødvendige reformer som begrenser sikkerhetsstyrkenes mulighet til å fengsle personer i månedsvis uten lov og dom, påpeker John Peder Egenæs, generalsekretær i Amnesty International i Norge.

- I tillegg må immunitetsbestemmelsene som fritar sikkerhetsstyrkene for etterforskning av overgrep fjernes. sier han.

I oktober 2011 tok flere hundre mennesker igjen til gatene, denne gangen for å demonstrere mot økte levekostnader. Også disse protestene ble møtt med tåregass og batonger, etterfulgt av omfattende arrestasjoner av politiske aktivister og opposisjonelle. Mange av arrestantene, blant annet flere unge aktivister fra organisasjonen Youth for Change, rapporterer å ha blitt utsatt for tortur og mishandling i sikkerhetsstyrkenes varetekt.

Dødsstraff

Sudan er ett av få land i verden der mindreårige fremdeles blir dømt til døden, til tross for at både FNs barnekonvensjon, FNs konvensjon for sivile og politiske rettigheter og Sudans barnelov forbyr dette.

I 2010 ble minst seks personer henrettet etter urettferdige rettssaker, der tortur ble brukt for å fremtvinge tilståelser.

Senest i november i fjor ble syv personer dømt til døden for medvirkning til et bilran i provinsen Nord-Darfur. To av de av de dødsdømte var mindreårige på det tidspunktet ranet ble begått.

Grenseområdene

Amnesty International er svært bekymret over utviklingen i grenseområdene mellom Sør-Sudan og Sudan, spesielt situasjonen i Sør-Kordofan. I Abyei har den sudanske hæren Sudan Armed Forces (SAF) og allierte militser drevet nærmere 100.000 mennesker, praktisk talt hele befolkningen, på flukt. De fleste bor nå i kummerlige flyktningleire som er satt opp i hui og hast i nærliggende områder. Flyktningene er i de fleste tilfeller helt avhengig av humanitær nødhjelp for å overleve.

FNs fredsbevarende styrker (UNMIS) var stasjonert i Abyei da konflikten mellom SAF og Sudan’s People Liberation Army (SPLM) brøt ut, men klarte ikke å forhindre angrepene på sivilbefolkningen.

- FN må gjennomføre en uavhengig granskning som gir svar på hvorfor ikke AMIS klarte å beskytte sivilbefolkningen i Abyei mot overgrep, påpeker Egenæs.

- Vi må vite hva som sviktet for å forstå hva som må må være på plass for å sikre sivilbefolkningen i regionen nødvendig beskyttelse framover.

Myndighetene må ta ansvar

Abyei er nå en spøkelsesby med nedbrente hus og minelagte veier. Mat- og varelagrene til de internasjonale humanitære hjelpeorganisasjonene er blitt plyndret. Det er vanskelig for sivilbefolkningen å vende tilbake så lenge hæren og militsen herjer i området.

- Myndighetene i både Sudan og Sør-Sudan må sørge for innbyggerne fra Abyei kan vende tilbake under trygge forhold, understreker Egenæs.

- En viktig forutsetning for å få til det, er å sørge for atSAF og SPLM respekterer sivilbefolkningen rettigheter, og å sikre at humanitære organisasjoner igjen får adgang til regionen.

En ny FN-fredsbevarende styrke, United Nations Interim Security Force for Abyei (UNISFA), har siden juli 2011 vært utplassert i Abyei. UNISFA har mandat til å beskytte sivilbefolkningen og skal dessuten bidra til en de-militarisering av Abyei.

- Så lenge situasjonen i Abyei er uavklart vil det være en fare for at konflikten mellom SAF og SPLM blusser opp igjen, sier Egenæs.

- Det er et internasjonalt ansvar å sikre at UNISFA har de nødvendige menneskelige og materielle ressurser til å kunne beskytte sivilbefolkningen i Abyei og øvrige grenseområder mot nye overgrep.

Les Amnestys brev til statssekretær Larsen her.

Les mer om Sudan:

Submission to the UN Universal Periodic Review, May 2011