TV-aksjonen: Din støtte hjelper!

Amnesty International har i år fått TV-aksjonen for tredje gang. Les hvordan pengene gjør en stor forskjell.
Publisert: 17. okt 2012, kl. 00:11 | Sist oppdatert: 21. okt 2012, kl. 22:14
Det er et stort ansvar å ta hånd om pengene det norske folk gir Amnesty i verdens største dugnad. Her gir vi deg en oversikt over hvilke menneskerettighetssaker din støtte bidro til etter TV-aksjonen 1999, og hvilke prosjekter du kan hjelpe Amnesty å gjennomføre i årets aksjon.

BLI BØSSEBÆRER - KLIKK HER ELLER RING 02025

TV-AKSJONEN 1999

TV-aksjonen i 1999 engasjerte nordmenn til å kjempe for menneskerettighetene under fanen ”Din innsats – andres frihet!” Pengene gikk til fire utvalgte arbeidsfelt, og de rundt 120 millioner kronene som ble samlet inn, bidro til viktige menneskerettslige fremskritt.

En rekke menneskerettighetsforkjempere – som advokaten Mohamed Mostafaei fra Iran – kom i sikkerhet.
Amnesty gir oppmerksomhet, og dermed beskyttelse, til personer som ofrer sin egen sikkerhet i kampen for menneskerettighetene. Mostafaei var en av disse- advokaten har reddet flere titalls mennesker fra henrettelse i Iran, hvorav 14 dødsdømte barn. Etter TV-aksjonen i 1999, ble flere solide og støttende nettverk av menneskerettighetsaktivister utviklet.

Amnesty inngikk flere samarbeid med grasrotsorganisasjoner som står opp mot urett i ulike lokalsamfunn.
For lokale bevegelser, kan samarbeidet med en anerkjent internasjonal organisasjon bidra til å styrke menneskerettighetens posisjon. Det gjelder blant annet arbeidet mot vold mot kvinner, og dødsstraff.

Menneskerettighetsundervisning har blitt etablert i et tjuetalls land.
Skolebarn, lærere, speidere, imamer, fengselsansatte og kvinner har fått praktisk innføring i hva menneskerettighetene innebærer, og hvordan de kan bidra til å sikre dem i sine samfunn. Samarbeidet mellom menneskerettighetsaktivister er styrket, og viktig undervisningsmateriell er blitt utviklet.

Amnesty har bygget opp fem regionkontorer og er derfor nå tydeligere til stede i alle verdensdeler.
Kontorene er plassert i Moskva, Hongkong, Beirut, Kampala og San Jose. Dette er ressurssentre hvor Amnesty blant annet driver etterforskning, undervisning, ulike typer kampanjearbeid og rekruttering til organisasjonen.

ÅRETS TV-AKSJON

- Vi er stolte og ydmyke over å ha fått TV-aksjonen for tredje gang. TV-aksjonen er en enorm anerkjennelse av arbeidet vi gjør hver dag, sier generalsekretær i Amnesty International Norge, John Peder Egenæs.

Med støtte fra det norske folk kan Amnesty fortsette å fremme viktige menneskerettighetsprosjekter i 2013. Dette er noen av sakene Amnesty vil jobbe med i året som kommer.

Ytringsfrihet i Kina
Retten til å mene, tro, og si hva man vil er Amnestys fundament. Amnesty International gir støtte og opplæring til et nettverk av kinesiske menneskerettighetsaktivister. I tillegg styrker vi aktivistene ved å koble dem til den globale menneskerettighetsbevegelsen, og aksjonerer mot knebling av journalister, menneskerettighetsaktivister og demonstranter.

For ytringsfrihet og mot diskriminering
Amnesty krever straffeforfølgelse av personer og autoriteter som slår ned på folk som bruker sin ytringsfrihet. Vi ønsker å skape bevissthet rundt diskriminering og forfølgelse som skjer på bakgrunn av identitet. Dette rammer fortsatt kvinner, LHBT-personer (lesbiske, homofile, biseksuelle, transpersoner) og religiøse minoriteter forskjellige steder i verden. Amnesty aksjonerer blant annet sammen med kvinner i Saudi-Arabia for retten til å kjøre bil og mot annen kjønnsbasert diskriminering.

Rettferdighet i Syria
Det begås alvorlige brudd på menneskerettighetene i den syriske borgerkrigen, og Amnesty jobber for at bruddene skal etterforskes. Vi vil fortsette å aksjonere for kravet om en uavhengig internasjonal granskning av overgrepene, og for straffeforfølgelse av de ansvarlige. Ved å skape oppmerksomhet rundt rettighetsbrudd håper Amnesty at det internasjonale samfunnet blir presset til å ta ansvar.

Mot seksuell vold i Columbia
Amnesty aksjonerer for at myndighetene i Colombia følger opp en rapport fra 2011, som dokumenterte at omfattende seksuell vold ble utøvd som en del av den væpnede konflikten i landet. Hittil har ingen blitt straffet. Vi ønsker å utvikle samarbeidet med lokale menneskerettighetsorganisasjoner, kvinnegrupper og overlevende, og bistå i kravet om rettferdighet.

Mot Shells oljesøl i Nigeria
Sammen med lokale aktivister jobber Amnesty for å få Shell til å rydde opp i omfattende forurensning av vann og luft, etter 50 års uansvarlig oljevirksomhet. Vi vil etterforske fortsatte brudd på lokalbefolkningens menneskerettigheter, og spre informasjon om selskapers ansvar for å beskytte menneskerettighetene knyttet til deres virksomhet.

Mot diskriminering av romfolk i Romania
Amnesty aksjonerer mot tvangsutkastelse av romfolket. Vi samarbeider med lokale romaktivister i dette arbeidet, for å styrke deres mulighet til å stå opp for egne rettigheter. Vi ønsker også å etterforske situasjonen for romfolket i Romania.

SLIK JOBBER AMNESTY
  • Vi etterforsker: Over 300 etterforskere intervjuer fanger, følger rettssaker, snakker med menneskerettighetsgrupper og med familiene til dem som utsettes for overgrep.
  • Vi informerer: Amnesty skriver rapporter som spres i alle mulig tenkelige informasjonskanaler.
  • Vi aksjonerer: Når Amnesty gjennomfører en hasteaksjon for å få en fange løslatt samles på det meste 170.000 mennesker verden over innen 24 timer.

TV-AKSJONEN 2012: STÅ OPP MOT URETT!