Global avtale om flyktninger satt på vent: FN svikter ansvaret sitt

Verdens ledere har kastet bort en sjelden mulighet til å finne en løsning på flyktningkrisen. Forhandlingene om en ny global avtale for flyktninger endte denne uken i et skuffende resultat.
Publisert: 4. aug 2016, kl. 14:33 | Sist oppdatert: 21. Mar 2017, kl. 14:54
Tirsdag 2. august møttes FNs medlemsland i New York for å ferdiggjøre sluttdokumentet som skal vedtas på FNs toppmøte 19. september. Under dette høynivå-toppmøtet har FN som mål å finne en løsning på flyktningkrisen.

I mai 2016 la FNs generalsekretær Ban Ki-moon frem et forslag om en global avtale for flyktninger. Et sentralt punkt i denne avtalen var ansvarsfordeling, som innebærer at ingen land skal ta på seg mer enn sin rettferdige andel og alle land skal anerkjenne deres felles juridiske bindende ansvar for å oppfylle menneskerettighetene. En slik avtale kunne vært et gjennombrudd i arbeidet for å forbedre flyktningsituasjonen. Likevel ble ikke forslaget om en global avtale inkludert i sluttdokumentet, og vil ikke bli innvilget før i 2018.

Nekter å ta ansvar

Amnesty International oppfordret FNs medlemsland til å ta ansvar under forhandlingene. Organisasjonen advarte landene mot fremme egne nasjonale interesse fremfor å finne en løsning på flyktningkrisen. Med sluttdokumentet ferdiggjort, er det tydelig at medlemslandene velger å skyve fra seg ansvaret.

- Stilt overfor den verste flyktningkrisen i 70 år, har verdens ledere sviktet i å bære vekten av ansvaret, sa Charlotte Phillips, rådgiver ved Amnesty International.

- Toppmøtet var en historisk mulighet til å finne en global løsning på flyktningkrisen. I stedet ble forhandlingene om den globale avtalen utsatt, så det er ingen mulighet for en avtale før 2018. Medlemslandene utsetter å ta viktige beslutninger, til tross for at flyktninger drukner på havet og lider i flyktningleirer, uten håp for fremtiden.

- Men selv om de ikke blir enige om en avtale, betyr ikke det at de er uten forpliktelser. Medlemslandene kan ikke fortsette å skyve fra seg ansvaret for å hjelpe mennesker som flykter fra krig og forfølgelse.

Les mer på våre internasjonale nettsider

FNs toppmøte:

Den 19. september vil FNs generalforsamling holde et historisk viktig toppmøte, hvor verdens statsledere skal komme frem til en internasjonal avtale for flyktninger. Forhandlingene er nå ferdige, og sluttdokumentet vil bli vedtatt under toppmøtet i september.

Les FNs politiske erklæring her.

- Nyhetssak: "Medlemslandene skyver fra seg ansvaret"
- Nyhetssak: "Norge må ta en sterk rolle i forhandlingene"