Gambias kamp for demokrati

Mange forlater i disse dager Gambia i frykt for krig eller politiske uroligheter.
Publisert: 16. Jan 2017, kl. 15:13 | Sist oppdatert: 18. Jan 2017, kl. 15:34
Det vestafrikanske landet Gambia er preget av frykt og usikkerhet etter valget den 1. desember i fjor. Flertallet stemte da fram presidentkandidat Adama Barrow som landets nye leder og det ble store forventinger til det forestående demokratiet etter 22 år under president Yahya Jammehs styre. Jammeh tok opprinnelig makten med militærkupp i 1994.

Etter å ha anerkjent valgresultatet og gratulert den nye presidenten, ombestemte imidlertid president Jammeh seg og nekter foreløpig å akseptere valgresultatet. Den nye president Barrow skal etter planen overta makten den 19. januar.
- Det er fare for at president Jammehs avvisning av valgresultatet og hans utsagn om at han ikke vil tolerere protest kan destabilisere landet og føre til undertrykkelse, mener Amnesty Internationals Vest-Afrika-etterforsker, Sabrina Mahtani.

Nekter å gi seg

Etter at president Jammeh offentlig underkjente valget og sa at han ikke kom til å trekke seg, er ytringsfriheten blitt ekstra hardt prøvet i landet. Flere private radiokanaler har blitt stengt og mange er blitt arrestert for å gå med eller selge T-skjorter med teksten #Gambiahasdecided.
På et møte i Abuja den 17. desember, bestemte ECOWAS (The Economic Community of West African States) at hvis Jammeh ikke går av den 18. januar, vil de utføre alle nødvendige tiltak for å håndheve resultatet fra det gambiske valget, inkludert en potensiell militær intervensjon.

Mange flykter
Etter hvert som overtakelsesdatoen den 19. januar nærmer seg, er Gambia stadig mer preget av den usikre politiske situasjonen. Mange rømmer landet i frykt for krig eller politiske opptøyer, spesielt utenlandske borgere. Den amerikanske ambassadøren Carolyn Patricia Alsup oppfordret amerikanske borgere til å forlate Gambia under et møte som ble holdt den 6. januar.

- Dette er en tid med stor usikkerhet, men også stor forventning. Vi er på randen av en tredje gambisk republikk, en som virkelig er demokratisk. Samtidig står president Jammeh i veien for den nye fremtiden gambiere har valgt for seg selv, sa Alsup.

FAKTA:
Gambias president Yayha Jammeh har blitt anklaget for en rekke menneskerettighetsbrudd under sitt styre:
  • Media har vanskelige kår i Gambia. President Jammeh har blant annet innført ulike lover for å begrense pressefriheten i landet. Gambia er rangert som 145 av 180 land på Reportere Uten Grensers indeks over pressefrihet.
  • Redaktøren av den gambiske avisen The Point, Deyda Hydara, ble skutt i 2004 etter å ha vært kritisk til Jammehs regime. I 2006 ble journalist Ebrima Manneh i avisen The Daily Observer arrestert etter å ha forsøkt å publisere en BBC-sak som kritiserte Jammeh. Manneh, Amnesty har definert som samvittighetsfange, er fortsatt savnet.
  • I 2009 meldte Amnesty International at president Jammeh gjennomførte en kampanje mot "hekseri", der opp mot tusen innbyggere ble fanget, anklaget for hekseri og tvunget til å drikke en spesiell drikk. Jammeh har tidligere uttalt at han kan kurere sykdommer som HIV gjennom alternativ behandling med urter.
  • I 2012 gjenopptok Jammeh brått bruken av dødsstraff i landet og ni personer ble henrettet.
  • Jammeh har også blitt internasjonalt kritisert for sine uttalelser om homofile, der han blant annet skal ha uttalt at han ønsker å kappe hodet av alle homofile i landet. Under et FN-møte i 2013 kritiserte Jammeh landene som anser homoseksualitet som en menneskerettighet.