Håp om et nytt Gambia

Etter lang tid med menneskerettighetsbrudd og manglende demokrati, er det nå store forventninger til den nye regjeringen og mulighetene for et fritt og demokratisk Gambia.
Publisert: 24. Jan 2017, kl. 13:01 | Sist oppdatert: 24. Jan 2017, kl. 17:49
Det har vært en nervepirrende ventetid for det gambiske folk den siste tiden. Forhenværende president Yahya Jammeh ville ikke gi ifra seg makten til folkevalgte Adama Barrow, og mange flyktet landet i frykt for krig og opptøyer i forbindelse med maktovertakelsen den 19. januar.

Den afrikanske samarbeidsorganisasjonen ECOWAS (The Economic Community of West African States) var klar for militær intervensjon ved hjelp av militærstyrker fra Senegal, Nigeria, Mali og Ghana, men Yahya Jammeh ville fortsatt ikke gi slipp på makten. Derfor ble Adama Barrow tatt i ed som ny president i den gambiske ambassaden i nabolandet Senegal, samtidig som senegalesiske styrker tok seg inn over grensen til Gambia.

På overtid førte imidlertid mekling og den militære tilstedeværelsen fram, og Jammeh gikk til slutt med på å gi seg. Den 21. januar pakket han kofferten og la kursen mot Ekvatorial-Guinea, og Gambia kunne endelig vinke farvel til mannen som har styrt landet med jernhånd siden han tok makten med militærkupp i 1994.

Et veiskille

Mens folket puster lettet ut over at avsettelsen av Jammeh tross alt gikk fredelig for seg, er forventningene nå store til en helt ny kurs i det lille vestafrikanske landet.

- Gambiere har nå en unik mulighet til å bli en modell for menneskerettigheter i Vest-Afrika, sier Steve Cockburn, Amnesty Internationals visedirektør for Vest- og sentral-Afrika.

Yahya Jammehs styre har vært kjent for en rekke brudd på menneskerettighetene, som vilkårlige arrestasjoner, tortur og drap av politiske fanger, dødsstraff, lovforbud mot homofili og manglende ytrings- og pressefrihet.

Viktige løfter

- Vi må ikke glemme de store løftene Adama Barrow har gitt om å frigjøre politiske fanger, fjerne undertrykkende lover og bringe Gambia tilbake til den internasjonale straffedomstolen, sier Sabrina Mahtani, Vest-Afrika-etterforsker for Amnesty International.

President Barrow har nå utnevnt Fatoumata Tambajang som ny visepresident i Gambia, ifølge Aljazeera. Hun er tidligere minister og ansatt i FNs utviklingsprogram, og skal være arkitekten bak koalisjonen som hjalp Barrow å seire over Jammeh ved valget.

Etter valgseieren den 1. desember sa Tambajang at Jammeh ville bli stilt for retten for forbrytelser som skal ha blitt utført under hans regime. President Barrow har sagt at han ønsker å nedsette en komite for sannhet og forsoning som skal håndtere anklager mot Jammehs regime.

Før Jammeh nå forlot Gambia, skal han også ha tappet landet for verdier og overlatt de nye styresmaktene til en så å si tom statskasse. Når landet nå skal bygges opp igjen fra grunnen av, vil spesielt menneskerettigheter kunne være en av de viktigste byggesteinene.

Les mer på amnesty.no