Kampen for samvittighetsfangene: Hva er du villig til å sperres inne for?

For å sette fokus på samvittighetsfangers situasjon inviterer vi kjente og ukjente til å la seg sperre inne i en fengselscelle på Egertorget i Oslo, 6.-9. mai. Bjarte Hjelmeland lar seg fengsle for retten til å være homofil. Hva er du villig til å la deg fengsle for?
Publisert: 4. Apr 2014, kl. 15:20 | Sist oppdatert: 16. Mai 2019, kl. 13:10
To studenter som ble fengslet for å skåle for frihet var starten på Amnesty International. Vi fant opp begrepet samvittighetsfanger og i over 50 år har vi bidratt til å løslate folk som er fengslet for hvem de er eller hva de tror på. I mai løfter vi arbeidet for samvittighetsfanger, og du kan være med!
Er du villig til å la deg fengsle?
Har du noen gang klaget på myndighetene? Eller vært usikker på om du tror på gud? Fra 6. til 9. mai setter vi opp cellen til en samvittighetsfange på Egertorget i Oslo og sperrer inne nordmenn som i andre land kunne vært fengslet.
Cellen lages etter modell av en faktisk fengselscelle fra det beryktede Evin-fengselet i Iran. Madyar Samienejad, som i dag jobber i Amnesty i Norge, satt fengslet på isolat her i tre måneder for sine aktiviteter som blogger og journalist. Han har fortalt sin historie, og det er hans celle vi har "gjenskapt".
Med din og andres hjelp skal vi sette fokus på samvittighetsfangers situasjon i verden i dag. Ved å bekjenne et av "lovbruddene" under kan du la deg fengsle.
Jo flere mennesker som går sammen og protesterer, jo større er sjansen for å løslate samvittighetsfangene. Målet for kampanjen er derfor å rekruttere flere aktivister til vårt effektive SMS-aksjonsnettverk. SMS-nettverket er vårt mest effektive virkemiddel for å raskt legge press på myndigheter.
Hva er ditt "lovbrudd"?
Bjarte Hjelmeland lar seg fengsle for retten til å være homofil. Bloggeren og journalisten Suzanne Aabel lar seg fengsle for retten til å ha sex uten å være gift. Skuespilleren og nettprogramlederen Abu lar seg fengsle for retten til å kritisere myndighetene. Du kan også la deg fengsle ved å bekjenne et av de fem følgende ”lovbruddene”:
  • Være homofil
  • Ikke tro på Gud
  • Kritisere myndighetene
  • Kle seg "uanstendig"
  • Ha sex uten å være gift
Du velger selv hvor lenge du vil sitte inne, fra en halvtime eller lenger. Du setter deg også et mål i antall SMS-aktivister du ønsker å bidra til å rekruttere for Amnesty på denne tiden. Det som skjer i "cella" vil også streames til en kampanjesite på nettsiden vår. Derfor ønsker vi at de som deltar er eldre enn 18 år.
Ta kontakt med Sidsel Stanmore Andersen, mobil 934 23 632 / [email protected] hvis du kan tenke deg å bidra!
Hvorfor? Fordi folk som oss fengsles hver dag, og vi kan gjøre noe med det!
PS: Del gjerne denne informasjonen med venner og bekjente - vi behøver mange som er villige til å la seg fengsle!

Samvittighetsfanger er personer som er fengslet utelukkende på grunn av sin overbevisning eller tro, sitt kjønn, sin seksuelle legning eller sin etniske eller sosiale bakgrunn, og som ikke har begått eller støttet voldelige eller hatefulle handlinger.
VIL DU LA DEG FENGSLE?
I SOSIALE MEDIER:
  • Bruk hashtag #samvittighetsfange på Instagram og Twitter.

Les mer på amnesty.no