Russland/Nord-Kaukasus: Journalister angrepet i Nord-Kaukasus

Amnesty International fordømmer på det sterkeste gårsdagens brutale angrep på journalister og menneskerettighetsforkjempere som dokumenterer menneskerettighetssituasjonen i Ingusjetia og Tsjetsjenia. Dette angrepet viser igjen hvor farlig det er å rapportere om brudd på menneskerettighetene i Nord-Kaukasus.
Publisert: 10. Mar 2016, kl. 13:23 | Sist oppdatert: 20. Feb 2018, kl. 15:35
Onsdag 9. mars gikk minst 15 maskerte menn bevæpnet med balltre til brutalt angrep på en gruppe utenlandske og russiske journalister og russiske menneskerettighetsaktivister på vei fra Ingusjetia til Tsjetsjenia i Nord-Kaukasus. Gruppen inkluderte seks journalister - en norsk, en svensk og fire russiske - og to russiske menneskerettighetsaktivister.

Tvunget til å stoppe
Gruppen var på vei fra Ingusjetia til Tsjetsjenias hovedstad Groznyj da tre biler sperret veien og tvang bussen til å stoppe. Minst 15 maskerte menn dro passasjerene ut av bussen og sparket og slo dem. Ett av ofrene har fortalte at angriperne kalte dem for "terrorister" som "ikke skulle få lov til å jobbe i vårt land". Etter å ha banket opp passasjerene helte angriperne bensin på bussen og satte den i brann.

Alvorlig skadet
Alle passasjerene i bussen ble skadet, til dels alvorlig. Fem av passasjerene er innlagt på sykehus. Etter angrepet ble bussen satt i brann. Noen timer etter angrepet på bussen stormet flere maskerte menn kontoret til Joint Mobile Group JMG i Ingusjetia.

Ville dokumentere menneskerettighetssituasjonen
Journalistene og menneskerettighetsaktivistene aktivister deltok på en ukes reise for å dokumentere og rapportere om brudd på menneskerettighetene i Tsjetsjenia og Ingusjetia organisert av Committee to Prevent Torture CPT. Gruppen hadde lagt merke til at den var under overvåking to dager tidligere, men visste ikke av hvem eller hvorfor.

Norsk journalist skadet
En av dem som var offer for det voldelige angrepet er den norske journalisten Øystein Windstad fra avisen Ny Tid. De øvrige utsatte er den svenske journalisten Lena Maria Persson Løfgren fra STV, fire russiske journalister inkludert Aleksandra Elagina av The New Times, Egor Skovoroda fra Mediazona, og frilansjournalistene Anton Prusakov og Mikhail Solunin, samt ansatte i CPT Ivan Zhiltsov og Ekaterina Vanslova.

Russiske myndigheter må fordømme angrepet
Amnesty International oppfordrer russiske myndigheter til å fordømme angrepet på journalistene og menneskerettighetsaktivistene, og til å gjennomføre en rask, grundig og uavhengig etterforskning av disse to angrepene, identifisere de ansvarlige, og stille dem for retten i en rettferdig rettsak.

Amnesty International ber videre russiske myndigheter om å ta de nødvendige skritt for å ivareta sikkerheten til ansatte og aktivister i JMG, slik at de er i stand til å utføre sin lovlige innsats for menneskerettigheter i Russland uten trusler eller trakassering.

Amnesty International Norge har sendt brev til Børge Brende, der organisasjonen ber om at regjeringen uttrykker sin bekymring over dette og tilsvarende angrep på menneskerettighetsaktivister og journalister med russiske myndigheter på høyeste nivå.

Joint Mobile Group
Joint Mobile Group JMG er en beredskapsgruppe som russiske menneskerettighetsorganisasjoner etablerte etter at menneskerettighetsforkjemperen Natalia Estemirova ble bortført og drept i Tsjetsjenia i 2009, og det ble klart at det ikke lenge var trygt for menneskerettighetsaktivister å jobbe med viktige tema som «forsvinninger» og tortur i varetekt i Tsjetsjenia.

Committee to Prevent Torture CPT er en av de meste sentrale menneskerettighetsorganisasjonene som bidrar i JMG, men også journalister og aktivister fra andre organisasjoner deltar.